Cape Town, a pearl of diversity!

22 december 2022 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Is dit Afrika?
We verruilen de Victoria falls Zimbabwe voor het prachtige Kaapstad in Zuid-Afrika. Na een paar dagen kunnen we met overtuiging zeggen dat dit een compleet ander Afrika is dan we in de afgelopen 7 weken hebben meegemaakt.

De townships en kleine huisjes veranderen in machtige wolkenkrabbers waarbij je het gevoel hebt dat je in het Manhattan van NY bent beland. De rood zanderige wegen met gaten veranderen in geasfalteerde avenues met prachtige hotels. De simple restaurantjes met plastic stoeltjes veranderen in luxe restaurants en ja, het glutenvrij aanbod voor Eline is weer als vanouds vrijwel overal beschikbaar!

Maar om de hoek merk je helaas toch hoe armoede hier ook veel problemen veroorzaakt; we zien veel zwervers die leven op straat, onder vuilniszakken en stukken karton. Regelmatig ook onder invloed, vermoedelijk om aan de dagelijkse obstakels te kunnen ontsnappen. Ze zijn altijd dankbaar als we wat eten geven, dus hier wordt door ons in ieder geval geen voedsel weggegooid!

De Nederlandse invloeden
Ondanks het donkere koloniale verleden van Nederland, is het prachtig om te zien dat de NL invloeden vandaag de dag nog steeds terug te zien zijn in de stad.

De straten hebben namen zoals: Waterkant, Buitengracht, Vredehoek en Kirstenbosch. Het Afrikaans klinkt in onze oren als NL uitgesproken door een kind van 4, het mist een duidelijke zinsopbouw en grammatica. “Dit is Nie N Aanraak Uitstalling nie” staat in het aquarium op een bordje: Do not touch this Area! En “In die geval van ‘n brand moenie die hysbak gebruiken nie” staat bij de lift in het appartement: In the event of a fire do not use the lifts.

Wat wij ons afvroegen als Nederlanders, is hoe de Zuid Afrikanen over ons denken gezien de donkere koloniale periode van bezetting door NL. Is dat zoals sommige NL-ers bij voorbaat al een afkeer hebben tegen Duitsers gezien het verleden/de 2de Wereldoorlog?

Als we de lokale bevolking (zuid Afrikanen zelf) mogen geloven, bestaat er vandaag de dag geen enkele afkeer tegen de Nederlanders. In de Zuid Afrikaanse geschiedenisboeken staat vooral Portugal omschreven als wreed door het ontvoeren van Afrikanen om ze als slaaf te werk te laten gaan.

De Nederlanders waren slaven kopers en niet ontvoerders, die ook veel goede dingen voor de stad hebben gedaan (watersystemen en rivieren, meer geldstroom door import en export, en verrijking van de Afrikaanse keuken door import van kruiden door de VOC uit Azië).

Samengevat is dit een knap staaltje van vergeven en vooruit kijken, maar vergeten doen ze niet.

Terug naar ons avontuur.
Wat hebben we allemaal meegemaakt:

• Hike naar de top van de Tafelberg (en terug, helaas resulteerde dat in een gebroken vinger voor Eline);
  • Bezoek aan meerdere stranden EN een zwembad aan de oceaan;
  • En een bezoek aan het aquarium om een inzicht te krijgen in het unieke prachtige zuid Afrikaanse zeeleven;
  • Wijn proeverij a 5 eu pp in Constantia (met flinke lachbuien tot aan tranen toe- ja we waren best aangeschoten);
  • Wijntour met kaas/wijn proeverij, urban tasting en chocolade/wijn proeverij in Stellenbosch, Franschhoek en Paarl;
  • Boottocht waarbij we zowel dolfijnen als een eiland vol zeehonden en walvissen hebben kunnen spotten;
  • Een bezoek aan Robben island (lepra eiland) incl de cel van Nelson Mandela;
  • Sunset vanaf de berg Lion’s head;
  • Wandeling door het kleurrijke en voormalige slavendorp Bo-Kaap.

Zwemmen in de oceaan zit er helaas niet in, het blijft bij onderdompelen of pootje baden. In de zomer (we zitten nu midden in de zomervakantie hier) is de zee namelijk heel erg koud, 9-10 graden Celsius. Dat heeft te maken met de wind die van de Tafelberg komt en het warme water van de kust af waait, verder de zee in. In de winter is de zee hier juist warmer!

Het is bijna kerst en oud op nieuw!
Naast de lijst van activiteiten die we zojuist hebben opgesomd, hebben we nog een paar dingen op de planning staan, waaronder de feestdagen!! Kaapstad is erg veelzijdig, er is ontzettend veel te doen en te zien, maar met de lekkere zomerse temperaturen is een dagje relaxen op het strand bij Seapoint/Camps Bay voor ons een van de beste invullingen van de dag.

Hele fijne kerstdagen en alvast een gelukkig nieuwjaar toegewenst aan al onze familieleden en vrienden. We missen jullie.

Veel liefs,
Rosheline

1. Chandra Autar:
    22 december 2022
    Zuid-Afrika is zeker een contrast met de andere Afrikaanse landen.
    Toch mooi om dit te zien.
    Geniet ervan.
    Jullie ook hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2023
  2. Artie:
    22 december 2022
    Zo leuk om jullie reis mee te beleven en wat hebben jullie al indrukwekkende en historische plekken bezocht.
    Mooie foto’s en benieuwd naar de volgende bestemming !
    Mooie kerstdagen en alle goeds voor 2023
    Liefs van Artie