De laatste week in Malawi

30 oktober 2022 - Liwonde National Park, Malawi

Dit is onze laatste week van het hoofdstuk Malawi. Een week waarin we veel hebben meegemaakt en gedaan, zoals op safari gaan, veel hiken en tenauwernood ontsnapt aan een storm op het water. Daar gaan we dan!

1. Op Safari in Malawi (Liwonde national park)
We verblijven niet in een luxueus hotel in de stad, maar kiezen voor een kamp middenin het National Park, tussen de wilde dieren. Eenmaal aangekomen, genieten we op het uitkijkpunt van de rondgrazende antilopen en waterbucks. Voor Roshan een hele beleving, gezien dit zijn allereerste safari is. We pakken een drankje en lopen naar een ander uitkijkpunt om de zonsondergang te zien, maar dan zegt Eline plots dat ze een olifant ziet! Niet eens 10 minuten later worden we omringd door 3 grote olifanten die met hun slurf alle takken afbreken en opvreten, op letterlijk 2 meter afstand van ons. Wat is dit speciaal zeg! Volgens Roshan is de safari al compleet, en we moeten nog beginnen! Terwijl we aan het dineren zijn, horen we vlakbij takken breken. De bewakers schijnen licht en op 5m afstand van ons bordje eten staat weer een olifant te grazen. We nemen een douche in de open lucht (met een mooie sterrenhemel) en proberen te slapen. Proberen is het juiste woord, want van slaap kwam weinig terecht. De hele nacht waren we aan het vechten met de muggen en werden we bovendien wakker gehouden door de huilende hyena's en voorbijlopende olifanten.

De volgende dag gaat de wekker al om 4.45uur want om 6 uur begint de game drive (safari)! In deze periode van het jaar kan de temperatuur hier oplopen tot wel 39 graden. We zien wilde zwijnen, buffels, antilopen, nijlpaarden, waterbucks.. Als kers op de taart krijgt onze park ranger een tip waar mogelijk leeuwen zijn, en we gaan erop af. Een groep leeuwinnen zoekt verkoeling in de schaduw onder de boom, het is erg spannend om op een paar meter van deze katachtigen te staan.

En toch heeft onze mooiste Safari moment in de middag plaatsgevonden, tijdens de boot safari. Een groep olifanten steken vlakbij de boot het meer over en vermaken zich vreugdelijk met elkaar in het water. Twee jonge olifanten stoeien met elkaar op speelse wijze. Tenslotte zien we nog honderden nijlpaarden en 3 krokodillen. Wat kan de natuur toch prachtig zijn in Afrika!

2. Verblijf op het zomba plateau
We vervolgen onze reis met een uniek verblijf op het zomba plateau. Achterop de (taxi)motor met backpacks racen we de berg op, althans racen? Onderweg krijgt (natuurlijk) Eline's motor panne, en valt de ketting van de motor af. Blijkbaar hebben we niet alleen in Nederland last van dit soort problemen.. gelukkig weet de bestuurder de motor te repareren en komen we aan in een cottage met geweldig uitzicht vanaf de top van de berg over de stad. We doen twee hikes, een van een uur, en een van 5 uur (25 km), waarbij we door gebieden wandelen die ons doen denken aan de grasvlaktes in Frankrijk. We plukken ondertussen de yellow berries van de struiken en komen ook nog wilde bramen en passievruchten tegen, genieten! Maar,  het valt toch tegen, zo'n lange afstand in temperaturen boven de 30 graden. Eenmaal terug zijn we uitgeput en kijken we hoe de apen over de bomen slingeren. De volgende ochtend ontdekken we een mierenplaag, ontstaan rondom het zakje met vuil wat we verzameld hadden. We zetten de vuilniszak buiten, maar staan er niet bij stil dat de bavianen ook wel honger hebben. Iets te laat, we zien een baviaan bovenop de vuilniszak alles eruit peuteren, het is een grote puinhoop.

3. Uitstapje naar lake chilwa en chisi island
We sluiten de week af met een uitstapje naar lake chilwa en chisi island. Lake chilwa staat bekend om de small fish, een lokale lekkernij, en is besmet met bilharzia. We worden vergezeld door een goede guide genaamd Isaac, die sinds zijn 8e levensjaar al tours organiseert in zomba en omgeving. We steken het meer over in een lokaal vissersbootje, waar de bestuurder met een stok van 6 meter lang steeds in de bodem van het meer steekt en ons zo vooruit duwt. De oversteek duurt ruim een uur, en aangekomen gaan we weer terug in de tijd. Met Isaac lopen we in 4 uur rondom het hele eiland, en zien we hoe de echte inheemse bevolking leeft. In Malawi zijn geen originele stammen meer, behalve op het chisi eiland. Het grootste deel van de huisjes is volledig gebouwd van riet, in het regenseizoen hebben ze dus flink last van lekkages. Er zijn 17 dorpen en elk dorp heeft een eigen chief, we zijn door een chief uitgenodigd om een hapje nsima met fish te eten, maar hebben vriendelijk geweigerd. Toen hoorden we van Isaac dat je van Chiefs geen eten mag weigeren, want dat is onrespectvol. Wat zijn wij toch rude! Kinderen trouwen hier op hun 15e levensjaar, en meisjes zijn vaak op hun 17e al moeder. Ze hebben op heel het eiland 1 basisschool en 1 gezondheidscentrum, geen middelbare school en het educatieniveau is dus zeer laag, en de mate van armoede extreem hoog. Ook is er nergens elektra of stromend water, wel zijn er hier en daar waterpompen. Maar de natuur op het eiland is prachtig en heeft hier de vrije loop. Grote baobab bomen, blue velvet monkey's en honderden mango bomen groeien hier in overvloeden. Het vee loopt hier heerlijk vrij rond op het eiland. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en verwelkomend. Het was een vrij zware wandeling door de hoge temperaturen, het kwik liep op tot wel 35 graden (geen windje). Maar toen we eenmaal de haven weer bereikte, sloeg het weer compleet om. We waren nog pas net 10 min op het water, en het begon enorm te waaien, de lucht werd donker en we zagen lichtflitsen inslaan in het water. Harde regen en onweer zorgden voor vrij heftige golven waardoor we regelmatig overspoeld werden door bilharzia water,  enorme respect voor de bestuurder die ons door deze storm in 1.5 uur toch veilig aan de andere kant heeft gebracht.

4. Met de voetjes van de vloer
Savonds staan we net op het punt om richting bed te vertrekken, als een goede Canadese vriend van Eline van 8 jaar geleden, Ben, ineens opduikt! We gaan met hem mee naar een zomer zomba festival in The mixed. Het was erg gezellig, goede muziek en we hebben genoten.

Eindconclusie Malawi:

​​​Het was een geweldige start van de reis. Voor Eline veel deja vu momenten en erg fijn om weer terug te zijn, voor Roshan veel nieuwe impressies en cultuurverschillen. Malawi is een armoedig land waar het 6 maanden lang droog en warm is. De Malawianen hebben genoeg redenen om ongelukkig, boos of neerslachtig te zijn. Echter, de Malawianen zijn lieve mensen en staan elke dag op met een glimlach om hun dromen na te jagen. Het klopt wat ze zeggen: Malawi is daadwerkelijk het warme hart van Afrika.

Vandaag pakken we onze spullen om morgen richting Tanzania te vertrekken.

Zikomo Malawi (bedankt Malawi)!

1. Artie:
    30 oktober 2022
    Prachtige foto’s en mooi verhaal
    Ben benieuwd naar Tanzania!
    Liefs Artie
  2. Chandra Autar:
    30 oktober 2022
    De verhalen heb ik met plezier gelezen.
    Schitterend beschreven en de foto's zijn prachtig.
    Nu Tanzania.
    Ben benieuwd.
  3. Nizo:
    2 november 2022
    Heel indrukwekkend allemaal! Lijkt me zo vet om een safari te doen.. en spannend die storm!