Noord Vietnam: Nature at it's finest!

15 maart 2023 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Zoals jullie al hadden gelezen in de laatste blog, zitten we ondertussen (alweer 3 weken) in Vietnam. Sterker nog, over een half uurtje nemen we alweer de bus richting Cambodia!

Bijzonder

De afgelopen tijd merken we dat steeds meer dingen die eigenlijk abnormaal zijn, voor ons normaal worden. Daarom hebben we geprobeerd om de dingen die in Europa niet normaal zijn, bij te houden. Benieuwd? Lees snel verder!

1. Het verkeer
Zo normaal geworden, maar eigenlijk compleet gestoord. Het verkeer is een grote chaos! Het lijkt hier net alsof ze geen regels hebben. Links inhalen of rechts, bij het kruispunt wachten of gewoon gaan, met het verkeer mee rijden of tegen het verkeer in (spookrijden), iedereen rijdt kris kros door elkaar! Maar op de een of andere manier gaat het toch bijna altijd wel goed, verbazingwekkend..

Als je als voetganger de weg oversteekt, geldt het advies om gewoon te gaan en in een stabiel en rustig tempo de weg over te steken. Zo weten scooters, motors en automobilisten wel hun weg om jou te vinden, want stoppen zullen ze niet. Zebrapaden zijn dan ook useless, en zelfs verkeerslichten voor voetgangers lijken hier geen betekenis te hebben.. Roshan heeft zijn eigen tactiek, en doet zijn handen voor zijn ogen terwijl hij de weg oversteekt.

En dan de kwaliteit van de scooters! Bestaat APK hier überhaupt wel? Als wij een scooter huren, kijken we er niet van op als er iets stuk aan is. Zo kan er een spiegel ontbreken, werkt de snelheidsmeter of benzinemeter niet, of in het ergste geval zijn zelfs de remmen stuk... en dat moet je maar gewoon accepteren. #itsnormal!

De vrachtwagens, vuilniswagens en bussen zijn opvallend versierd met gekleurde lichtjes, het lijken soms net discobussen. De vuilniswagens hebben trouwens ook een sirene, dus wanneer er eentje voorbij rijdt, klinkt het alsof er een politie of ambulance langs rijdt.

2. Schoenen uit in het OV
In het openbaar vervoer zijn schoenen niet toegestaan. Dat was trouwens in Laos ook al het geval, vergeten te delen, zo gewoon is het voor ons geworden. Bij het instappen krijg je een plastic zakje voor je schoenen. Je mag pas de bus of boot in, als je schoenen uit zijn. Irritant als je regelmatig even plaspauzes hebt en de bus uit moet, denk je nu misschien.

Maar ze hebben overal over nagedacht!  Bij een pauzestop liggen er grote bakken met slippers (maat 43) klaar. Op die manier hoef je schoenen niet steeds aan en uit te doen. Het levert trouwens hele schattige gezichten op wanneer je de kleine kinderen in mega slippers ziet rondwandelen..

3. White skin!
In de Aziatische cultuur is het schoonheidsideaal een zo blank mogelijke huidskleur, maar de witte huidskleur laat ook rijkdom zien. De winkels in Azie hebben een rijk aanbod aan huidcrèmes, maar vrijwel allemaal hebben een overkoepelende bijwerking/factor: whitening! De crème zou moeten helpen om de huid nog blanker te maken. Daar wordt groots geld tegenaan gegooid. Onvoorstelbaar, toch?

4. Karaoke
Iets waar heel Azië echt om bekend staat, is karaoke. De Vietnamezen zijn er dol op! Vrijwel dagelijks horen we iemand enorm vals zingen wanneer we door de straten wandelen. De volumeknop staat dan op max; hoe luider de muziek, hoe beter.. Als voorbijganger kan je er niet aan ontkomen. En dit gebeurt trouwens NIET in een bar, restaurant of cafe, maar gewoon in de woonkamer!

5. De WC
Als je naar het publieke toilet gaat, is de kans groot dat je in het hokje geen wc-papier aantreft. Er hangt namelijk een rol buiten de hokjes, die door iedereen gebruikt wordt. Je haalt er een stukje vanaf om mee te nemen naar het wc-hokje. De wc zelf is de ene keer een normale zit wc, en de andere keer een (vieze) sta wc. Soms ontbreken deuren, vaak ontbreken sloten.. je moet het net treffen!

6. Uit eten
In Vietnam eten ze met eetstokjes en een lepel. Een mes of vork zie je zelden.  Of het nou rijst, groente, tofu of zelfs soep is, ook wij eten alles met eetstokjes. En het is zo makkelijk geworden, dat het net lijkt alsof we al jaren in Azië wonen.

Hoe herken je de goede lokale restaurantjes, waar het eten echt authentiek lekker is?

Het stappenplan:

1. Stap 1: Kijk naar de inrichting. Deze lokale restaurants zijn ingericht met plastic kinderstoeltjes en tafeltjes, die je misschien nog wel kent uit je kindertijd.
  2. Stap 2: Bekijk het menu: ​Er ontbreekt een uitgebreid menu, vaak heb je keuze uit 3 gerechten en bepalen zij wat je erbij krijgt (soep, verse kruiden of iets anders..).
  3. Stap 3: Geen Engels. Het menu is vaak in het Vietnamees en wordt verduidelijkt met foto's. En als je dan het gerecht aangepast wilt hebben (vegetarisch of zonder gluten, dus rijstnoedels ipv gewone noedels bijvoorbeeld), dan moet je de vraag vaak 4 keer herhalen. De eerste serveerster roept een andere (tweede) serveerster erbij, die het dan ook niet begrijpt, een derde erbij haalt en dan kan er zelfs nog een vierde persoon aan te pas komen.

Ter info: rice spreken ze hier uit als lice.

"Is this Pho (soep) made with rice noodles?"
Antw: "no, no lice, noodles"
"No, I mean, are the noodles made from rice flour?"
Antw: "you want lice"?
Thank the world voor Google Translate haha!

Noord Vietnam
Terug naar onze reis. We reizen door Vietnam van Noord tot Zuid en hebben
daarbij al ontzettend mooie plekken gezien. In deze blog delen we onze ervaringen in Noord Vietnam: Hanoi, Ha Giang en Ha Long Bay.

Hanoi
Onze Vietnam reis is begonnen in de hoofdstad Hanoi, en wat een stad het is!

De stad kent een aantal gebieden waarvan Old Quarter en Hoan Kiem het bekendst zijn.
De eerste avond besluiten we in Old Quarter te overnachten, online beschreven als levendig, maar in de realiteit een heftig uitgaansgebied. Niet helemaal de juiste plek voor ons..

Hoan Kiem is daarentegen een stuk rustiger en bij het St Joseph Cathedral genieten we de volgende ochtend op een Frans balkon van een kopje koffie met ontbijt.

​​​​​​Frans kolonialisme

​​Net als dat de kathedraal zijn inspiratie heeft van de Notre Dame in Parijs, zie je door heel de stad de Franse invloeden vanuit het koloniale verleden duidelijk terug komen.

En dan Ho Chi Minh:
Ho Chi Minh wordt door heel Vietnam geëerd, zo ook in Hanoi. Het Mausoleum is hier een duidelijk voorbeeld van, en staat op een groot open terrein in het midden van de stad(constant bewaakt door soldaten).

Hao Lo Prison

In Hanoi staat ook het bekende Hanoi Hilton, ofwel HaoLo prison. Wat heeft deze plek een indruk op ons gemaakt!

In deze gevangenis zaten zowel mannen als vrouwen opgesloten in gruwelijke omstandigheden, vaak doordat ze streden voor onafhankelijkheid (politieke gevangenen). Eenmaal binnen zie je hoe de gevangenen met een ijzeren ketting aan hun benen vastgeketend zaten aan de betonnen "bedden".

Er waren geen wc's, toiletgang gebeurde gewoon in de gemeenschappelijke cel tussen alle andere gevangenen, zonder papier of privacy. De gevangenen kregen 1 emmer water per dag om mee te wassen en, afhankelijk van de cel (of type straf), geen of weinig zonlicht. De isoleercellen waren het heftigst, sommige gevangenen zaten hier 9 maanden in totdat ze letterlijk helemaal door draaiden. De guillotine werd ook regelmatig gebruikt. Het blijft een triest verleden voor de Vietnamezen.

Train Street

De treinstraat in Hanoi is ook benoemenswaardig. Midden door de stad loopt een treinrails die actief in gebruik is. Tegelijkertijd is dit ook gewoon een straat met huizen, restaurants, cafés en souvenirwinkels. Terwijl we door trainstreet lopen zien we hoe de buiten hangende schone was net niet door de voorbijrijdende trein meegenomen wordt.

Als toeristenattractie moet je buiten de treinrails praten met een café eigenaar, en pas als je instemt mag je voorbij de beveiliging voor een drankje bij dat café.
In het verleden zijn er veel ongelukken gebeurd, dus daar zal het mee te maken hebben. Loop je een stukje verder though, dan kan je vrij over het spoor lopen en zelf je restaurant uitkiezen. Geen beveiliging, geen dealtjes.. en ook bijna geen toeristen. Wel een stuk relaxter!

Ha Giang Loop:
De Ha Giang loop is voor zowel de ervaren motorrijder maar ook de beginners (wij dus) een niet te missen avontuur in Vietnam.
Een 300 KM lange motorrit door de bergen, verdeeld over 3-4 dagen.

Daar gaan we dan, vanaf Hanoi nemen we de bus naar Ha Giang. Een plaats in het noorden van Vietnam, en het startpunt van onze reis.

Eenmaal aangekomen in het hostel ontmoeten we de vriendelijke eigenaar. Zoals veel hostels in de stad faciliteert hij voor de motor trip alles van A tot Z. Van motorbikes, routekaart tot scheenbeschermers en niet te missen,een helm!

Voor de eerste keer tijdens deze reis  gaan we voor een semi geschakelde scheurmonster, best spannend! De eigenaar heeft maar 1 tip: om het schakelen snel onder de knie te krijgen moet je nu op de bike springen en gaan rijden. Midden in een drukke stad waar iedereen voorbij zoeft is dit best even schrikken, maar dit werkte erg goed voor het vertrouwen.

De volgende ochtend is het zover, we staan 9 uur op en racen nog even naar de markt voor een winterjas (ja een winterjas, het kan flink afkoelen!), en gaan dan op weg. We rijden de stad uit en binnen enkele minuten merken we gelijk waarom mensen door Vietnam reizen. Hoge bergen doemen zich op in de verte en we rijden door de eerste rijstvelden. Naarmate we steeds meer klimmen naar hoger gelegen gebieden, begint het steeds kouder te worden, mistiger, donkerder en als kers op de appeltaart, begint het ook nog is te miezeren! Voor even worden we weer herinnerd aan het NL herfstweer brrrr!

Na ruim 8 uur te hebben gereden komen we eindelijk in het donker aan in Dong Van, onze overnachtingsplaats. Vermoeid en met een rommelende buik gaan we op zoek naar eten, en stoppen bij een primitief  familierestaurant waar veel lokale mensen eten, dit is meestal een recept voor overheerlijk eten!

De volgende dag rijden we naar het noordelijkste punt van Vietnam, waar je China in de verte kan zien liggen. Doordat het zonnetje doorkomt kunnen we extra genieten van onze reis door de Mae Ling Pass en de motorbikes (Honda Airblades) en maken er af en toe een racewedstrijdje van.

Het absolute hoogtepunt was toch wel de allerlaatste dag: de rit terug naar Ha Giang!

Al vroeg in de ochtend scheen de zon, en steeg de temperatuur naar +20 graden. Een heerlijke helderblauwe dag voor de laatste etappe van onze rit. Ben je benieuwd hoe we dit hebben ervaren?
Bekijk onze video! https://youtu.be/BV-JTQRlRxs

Ha Long Bay
Een echt natuurwonder, zo kan je Ha Long Bay omschrijven. Overal doemen uit het water grote limestone gebergtes op. We doen een bootocht om dichterbij de gebergtes te komen. Tijdens deze boottocht kayakken we een stukje door de kilometers lange bay,  bezoeken we een grot in een van de gebergtes en hiken we naar een geweldig uitkijkpunt. Het was prachtig!

Seafood

In de Vietnameze kuststeden, en zo dus ook in Ha Long, lijkt het alsof overal langs de weg aquariums uitgestald staan gevuld met kreeften, garnalen, mega vissen en zelf zee-egels. Deze aquariums horen natuurlijk bij een restaurant.. Je kan iets uitkiezen en dit wordt dan vers voor jou bereid en klaargemaakt. De vissen zijn niet altijd in goede conditie of gezondheid, het is echt heel sneu om te zien. Maar.. waarschijnlijk denken ze hier: "hoe verser, hoe lekkerder".

Cat Ba Island

Vanaf Ha Long nemen we de ferry naar Cat Ba eiland. Dit is echt een hele mooie tocht over het water. We varen dwars door alle gebergtes en in 50 minuten komen we aan bij het eiland. We bezoeken het national park waar de Kim Goie bomen groeien, deze soort zijn uniek op de wereld en groeien dus alleen hier. Vroeger werden van deze bomen eetstokjes voor de koning en zijn familie gemaakt, omdat dit type hout verkleurd door gif. Zo wisten ze zeker dat de koning niet vergiftigd zou worden!
Helaas loopt Eline hier de rode fluweelmijt op waardoor haar enkels zich vullen met bultjes en vier dagen lang enorm jeuken. Gelukkig ging het vanzelf over en hebben we genoten van Ha Long Bay!

In summary
Ondanks dat Noord Vietnam een stuk kouder is dan de rest van het land, is dit een gebied wat je zeker wilt zien als je ooit door Vietnam reist! Het is onbeschrijfelijk mooi met een prachtig, gevarieerd en rustgevend landschap. Pas als je er bent geweest, begrijp je wat we bedoelen.. en waarom het zo mooi is. In de foto's een impressie, enjoy!!
Midden en Zuid Vietnam volgt snel.. promise!

Liefs,
Rosheline

P.s.

Fun fact:

Vietnam is het eerste land tijdens onze reis waar we geen muntgeld tegenkomen. Het land heeft enkel briefgeld. Kun je je voorstellen, dat ze dan briefgeld in de put met water gooien voor goed geluk? Haha, yes they really do!!