Terug naar huis

21 juli 2023 - Cancún, Mexico

Tijdens deze reis hebben we 49 dieren in het wild of in een opvang gezien en hebben we gezwommen in 9 oceanen en zeeën. We zijn door 21 landen gereisd (als je Sumatra, Java, Bali en Gili als aparte landen ziet) en hebben 96 steden gezien. We zijn 20 keer de grens overgestoken waarvan 3 keer te voet, 5 keer met de bus en 13 keer met het vliegtuig. We hebben 31 stempels erbij in ons paspoort. We zijn in totaal 284 dagen onderweg geweest en dat was het dan, na bijna 10 maanden reizen, is het tijd voor ons om naar huis te gaan.

Voordat we teruggaan naar onze vertrouwde omgeving, familie en vrienden, delen we nog een allerlaatste blog van onze wereldreis. Een samenvatting van de mooiste momenten, uitdagingen en onvergetelijke gebeurtenissen…. Lees je mee?

Uitdagingen
Waar je tijdens een reis normaal gesproken vooral de leuke dingen deelt, de mooiste foto’s (ofwel het perfecte plaatje) laat zien en de meest memorabele momenten highlights, is de realiteit toch anders en zit het niet altijd mee. Tijdens deze reis hebben we veel uitdagingen gehad.

1. Pech op de weg
Op alle continenten hebben we op de weg pech gehad!

Waar we in Malawi bijna onze vlucht misten door een lekke band, konden we in Thailand bijna niet meer in ons hotel inchecken door een kapotte bus die, halverwege de nacht, langs de weg was gestrand. In Mexico deel 1 was het zweten toen de collectivo met een lekke band in de woestijn stil kwam te staan, en bij de grens in Mexico deel 2 was het zweten toen de buschauffeur niet meer verder mocht rijden en we in 40 graden aan de snelweg strandden.

In Vietnam is de bus inclusief al onze spullen een keer voor onze neus weggereden, en zo is in Mexico de bus ook een keer te vroeg vertrokken zonder ons. Terwijl de bus in Java een keer maar liefst 8 uur vertraagd was en we tot 3 uur in de nacht bij een winkelcentrum hebben moeten wachten. In Afrika zijn we opgelicht bij het kopen van de bustickets (overpriced) en in Guatemala hebben we 10 keer de prijs voor een watertaxi moeten betalen omdat we de laatste openbare watertaxi met 5 minuten hadden gemist.

Tijdens deze reis hebben we niet 1 keer, maar wel 3 keer een vlucht gemist. Waar we de eerste keer op het verkeerde vliegveld stonden (Bangkok heeft blijkbaar 2  vliegvelden), was ons visum de tweede keer nog niet gereed (Laos > Vietnam) en kregen we de derde keer ons ESTA formulier 5 minuten na het sluiten van de incheckbalie pas binnen (Korea > Mexico). Ja, zelfs als je ook maar 5 minuten voet aan de grond zet in de VS, heb je een ESTA formulier nodig.

We hebben drie keer met een kapotte scooter opgezadeld gezeten. De eerste keer begon de scooter te roken toen we net 30 minuten onderweg waren, en werd ons aangeraden om onze reis af te breken en terug te rijden. De tweede keer kregen we een lekke band na 15 minuten rijden en hebben we een lokale dame moeten vragen om te bellen voor hulp. De derde keer begon de motorlamp te branden na 20 minuten rijden en besloten we, op basis van de eerdere ervaringen, om terug te keren en verdere schade te voorkomen. En dan hebben we het nog niet gehad over de scooters zonder lampen, met kapotte remmen, zonder of met kapotte spiegels, zonder snelheidsmeter of benzinemeter..

2. Rumble in the Jungle: Onweer!
Tot twee keer aan toe hebben we tijdens een trektocht door de jungle te maken gehad met onweersbuien! En zijn we bij 1 van de tochten elkaar voor een tijd kwijtgeraakt. Daarnaast zijn we beide keren in de jungle aangevallen door bloedzuigers.

4 keer waren we aan de verkeerde kant van het water, toen het weer omsloeg. In Malawi leverde dat een spannende oversteek in een houten bootje bestuurd per stok op. In Sumatra zorgde dat voor een tube ongeval tijdens de jungle trek. In Mexico resulteerde het in kayakken voor ons leven en in Cambodja hadden we ook nog eens te maken met een kapotte boot, uiteindelijk moesten we getrokken worden door een ander bootje. Alle keren was er sprake van zware regen, harde windstoten of onweer.

3. Omaline:
Het heengaan van Eline’s Oma heeft in november voor een lichte schok gezorgd in onze reis. Voor even werd Eline weggetrokken uit de reiswaan en met beide benen op de grond gezet. Al snel kwamen we tot de conclusie om direct terug te gaan naar Nederland. Het was moeilijk om aan de andere kant van de wereld te horen dat een familielid is overleden en voelde fijn om even terug naar familie te gaan en afscheid te kunnen nemen. Het was een mooi en waardig afscheid.

4. Wildlife encounters:
Er zijn momenten geweest die heel anders hadden kunnen aflopen. Van een schorpioen die voorbijloopt terwijl je op de stoep zit in Malawi tot een bananenspin die naast de wc chillt in Thailand. In het water hebben we veel geluk gehad. Op de Gili eilanden ontkomen we aan de onopvallende stonefish tijdens het snorkelen. En in Sumatra zien we een anaconda die langs zwemt zodra wij net net datzelfde water uitzijn. Eline ziet hoe een reef shark erg dichtbij komt tijdens het snorkelen in Borneo. In de verschillende archeologische opgraafplaatsen in midden Amerika hebben we heel veel vleermuizen ontweken.

5. Medische probleempjes
Bij Roshan staat de teller op 5, en bij Eline op 4, dat is het aantal voedselvergiftigingen dat we hebben opgelopen deze reis. Maar ook hebben we te maken gehad met een gebroken vinger, de rode mijt, Corona, huidinfecties en snijwonden. En dan hebben we nog niet alles benoemd.. Maar we prijzen onszelf vooral gelukkig dat we niets levensbedreigends hebben opgelopen!

6. Spullen verloren/kapot:
9 maanden reizen gaat niet helemaal feilloos. We zijn aardig wat dingen vergeten in of om het hotel of het vliegveld. Zo is Roshan zijn Nikes, meerdere shirts, een winterjas en heel erg veel flessen water verloren of vergeten.
Eline is een keer haar oorbellen, spiegel, medicijnen en kleding vergeten of verloren.  Roshans telefoonscherm is kapot.. En onze hoesjes en screenprotectors evenals opladers en reisstekkers, sokken en ondergoed, in totaal 5 paar schoenen en een paar slippers, beachtennissetje en zonnebrillen hebben het niet de volledige 9 maanden overleefd en hebben we dus moeten vervangen.

7. Taal

Maar de grootste uitdaging was waarschijnlijk wel de taalbarriere. Wanneer je iets te eten besteld (zonder vlees bijvoorbeeld), en totaal niet hetgeen krijgt wat je beoogde (met vlees). Of wanneer je 1 appel wilt kopen, maar uiteindelijk per ongeluk betaald voor een hele zak en met 2 kg appels in je hand staat. Google translate bood vaak een uitkomst, maar lang niet altijd.

Skills (vaardigheden)
Door deze reis zijn we goed geworden in:

• Snorkelen met flippers
  • Drijven in zout water
  • Scooter rijden (ook semi automatisch)
  • Onderhandelen
  • Backpack inpakken
  • Salto’s maken
  • Nieuwe talen, vooral Spaans
  • Instagram (helaas wel)
  • Dieren spotten en ook herkennen (ook op alleen geluid)

Highlights en mooiste herinneringen
Touche, maar.. eigenlijk was alles mooi. Deze reis was super mooi. De wereld is ongelofelijk mooi. Hier toch een paar van onze mooiste en beste herinneringen aan de reis:

• Wildlife zuid Afrika: onverwacht walvissen zien, of hoe een haai een dolfijn aanvalt
  • Op Borneo tijdens het snorkelen reuze schildpadden spotten en daarmee zwemmen (en ook zwemmen met schildpadden op de Gili eilanden)
  • Meet ups met familie en vrienden in Thailand en Zuid-Korea!
  • Een beetje thuis maar dan ver van huis: Bitterballen en kaassoufflé eten in Indonesië en Mexico, het is mogelijk!
  • Voor de eerste keer olifanten spotten in het safaripark Liwonde.
  • Safari in Tanzania waarbij de dieren letterlijk naast je auto lopen.
  • Beide verjaardagen op een tropisch eiland gevierd inclusief de befaamde Full Moon party
  • Een van de vele wonderen mogen zien, de Victoria watervallen in Zimbabwe.
  • (Eline) vliegen over de Caraïbische oceaan en de blue hole
  • Snorkelen met roggen en nursery sharks
  • Varen met dolfijnen op de Mekong rivier
  • Kerst vieren op het strand in Zuid Afrika
  • Oud op nieuw vieren in Bangkok
  • Het lichtjesfestival in Hoi An (Vietnam) en het lantaarnfestival in Seoel (Korea) meemaken
  • Surfen in Zuid Afrika, Thailand, Vietnam, Sumatra, Bali, Gili eilanden en Guatamala
  • Olifanten wassen in de rivier
  • Orang oetangs zien spelen
  • Varen langs de krokodillen en nijlpaarden
  • Snorkelen over de hele wereld
  • 3-daagse motorbike loop door Vietnam
  • Reizen in lokale bussen met lokale mensen
  • Terug naar Thundu (Malawi) voor een week vrijwilligerswerk en verblijven in een kamer met Afrikaanse huisgenootjes, zonder wc of douche met regelmatig powercuts
  • De Bromo vulkaan bezoeken en beklimmen in Java
  • Naar de grootste tempels en archeologische opgraafplaatsen ter wereld (Angkor Wat, Borobodur en Prambanan, Flores, Monte Alban)
  • De Kilimanjaro (gedeeltelijk) beklimmen
  • Ziplinen in de bergen in Thailand

Eten!
We hebben zoveel verschillende smaken en gerechten geproefd tijdens deze reis en vooral heel veel nieuwe dingen uitgeprobeerd. Van Vietnamese “pizza” gemaakt van een rijstvel met kwarteleieren tot mango met chilipoeder (peper) en limoen. In Vietnam hebben we per ongeluk een keer 25 loempia’s besteld, en allemaal opgegeten (spijt van), en in Mexico hebben we de portiegrootte van de Nacho’s flink onderschat. Regelmatig wisten we niet wat we bestelden of aten, maar we hebben daardoor zoveel heerlijke nieuwe gerechten ontdekt. Onze gezamenlijke 2 favorieten: de Banh xeo en de Mexicaanse taco’s de pollo. Onze favoriete keukens van deze reis? Voor Roshan’s is dat de Thaise keuken, terwijl Eline de Mexicaanse keuken op de eerste plaats zet. Maar ook zijn we beiden grote fan van de Vietnamese en Indonesische keuken. Het aantal keren dat we zelf hebben gekookt kunnen we waarschijnlijk op 2 handen tellen, maar dit is wel iets waar we heel erg naar uitkijken.. onze eigen keuken en lekker experimenteren met alle internationale smaaksensaties!

Travel Essentials:
Zoals gezegd zijn we in de afgelopen 9 maanden door 21 landen gereisd. Tijdens deze reis merkten we al gauw welke spullen onmisbaar zijn geworden:

1. EHBO doos: met meerdere voedselvergiftigingen, blauwe plekken en wonden zijn medicijnen en pleisters a gift from heaven!
  2. Zwitsers zakmes: het mes, schaar of de opener, we hebben het allemaal nodig gehad.
  3. Kledingspray/waspoeder: hoe je het went of keert na verloop van tijd gaat je kleding ruiken en heb je niet altijd de tijd (motivatie) om te wassen, dus kledingspray!
  4. Studentenkaart: verlopen of niet, in het buitenland bij musea en attracties kan dit voor enorme kortingen zorgen
  5. Wc rol: bij een lange busrit is het zeldzaam dat je onderweg toiletpapier aantreft bij de toiletten!
  6. Anti muggen spray (DEET): we zijn helemaal lekgeprikt tijdens deze reis. Als er iets is waar je niet genoeg van kan hebben dan is het DEET.
  7. Poncho/pet: we hebben vaak te maken gehad met wisselvallig weer (regenseizoen) en ontdekt dat onze Nederlandse regenjassen niet bestendig zijn voor tropische regenstormen!

Slotwoord:
Wat we het meeste gaan missen aan het reizen is de dagelijkse zon, de super mooie stranden en tropische oceanen en wateren, het heerlijke eten tegen een prikkie, elke dag weer nieuwe dingen beleven en meemaken en lekker geld uitgeven aan herinneringen voor het leven! Maar wat we absoluut niet gaan missen is het constant in en uitpakken van de backpack, elke 7 dagen dezelfde kleding aantrekken, het wassen met de hand in de badkamer sink, de voedselvergiftigingen, insecten en vooral muggen en het vele onderhandelen over prijzen.

Het is een ervaring geweest die niemand meer van ons gaat afpakken en waar we enorm van hebben genoten. De wereld is zo ontzettend mooi en we kunnen voor onszelf concluderen dat we enorm dankbaar zijn dat we dit hebben kunnen doen. We hebben enorm veel mensen ontmoet deze reis die nooit hetzelfde zouden kunnen doen als wij hebben gedaan. Het zijn misschien wel de 9.5 leukste maanden van ons leven geweest.. Wat een reis. Wat een ervaringen.

Tijd om dit leventje te verlaten en terug te gaan naar de vastigheid. Familie en vrienden, we hebben enorm zin om jullie weer te zien!!!

Over een paar uur stappen we het vliegtuig al in, tot snel!!

Veel liefs voor een allerlaatste keer vanaf de andere kant van de wereld,