2 landen en 1 eiland in 2 weken: Maleisië, Borneo en Singapore

26 april 2023 - Kuala Lumpur, Maleisië

Maleisie
Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië, is een echte en moderne stad, maar vooral een enorm contrast met wat we tot nu toe van Azië gezien hebben. In Kuala Lumpur krijgen we geen eetstokjes meer, maar gewoon bestek. We zien nauwelijks nog scooters, maar vooral auto's, bussen en taxi's. En we kunnen zelfs weer reizen met de metro! Contant geld is welkom maar geen vereiste, overal kan je pinnen. En vrijwel overal waar je loopt, zie je een moskee of een islamitische bank.

De stad Kuala Lumpur

We bezoeken de Petronas towers, het historische plein en de bekendste street food market, en brengen daarnaast een bezoek aan de Batu caves iets buiten de stad. Deze hindoeistische caves met gekleurde trappen zijn rijk aan brutale apen, die eten uit prullenbakken stelen, water uit mensen hun handen rukken (en zelfs de dop weten open te draaien en eruit drinken) en niet bang zijn voor mensen. Het is vermakelijk om ze te zien, maar we zijn blij dat we geen eten bij ons hebben.

Sunway Lagoon

De laatste dag in Kuala Lumpur bezoeken we het sunway lagoon park, dit grote park heeft veel weg van de Efteling of zelfs Disney land Parijs en is opgezet door meneer Cheah. Deze rijke man heeft in heel Kuala Lumpur verschillende ondernemingen opgezet, en zo ook dit pretpark. Sunway lagoon is zo uniek doordat dit niet 1, maar zelfs 4 pretparken zijn. Twee waterparken, 1 attractiepark en 1 dierenpark. We voelen ons gelijk weer als kleine kinderen en hebben een hele vermakelijke dag waarin we tijgers, leeuwen en allerlei soorten reptielen hebben gezien. We testen hoe goed onze surfskills zijn met een bodyboard op de kunstmatige golf en gillen hard in de waterkoker tubes. Een heerlijke afwisseling op het bezoeken en bekijken van bezienswaardigheden.

Een spontane actie

In Kuala Lumpur zelf, ontdekken we dat je ook met het visum uit Maleisië naar Borneo kan reizen. We bekijken vliegtickets, en maken een spontane actie: na drie dagen Kuala Lumpur vliegen we naar Borneo!

Borneo
Het derde grootste eiland ter wereld, met drie nationaliteiten. Borneo is opgesplitst in Maleisië (Sabah), Brunei en Indonesië. Wij bezoeken Sabah, het Maleisische gedeelte van Borneo.

De hoofdstad, Kota Kinabalu, is een vrij kleine stad aan het water en tevens ook de duurste stad van Sabah. Vanaf hier nemen we een bus naar Sepilok in het oosten van het land. De bus brengt ons naar de kruising, waar we mogen uitstappen terwijl de bus doorrijdt naar zijn bestemming. De laatste 3 km moeten we zelf lopen.

Sepilok

We verblijven in het jungle resort, en zonder dat we hier van tevoren van op de hoogte waren, blijkt dit daadwerkelijk een resort in de jungle te zijn. Als je rondloopt, ben je omgeven door grote bomen, bruine meren en jungle geluiden, en als je geluk hebt kan je wat dieren spotten. Sepilok staat bekend om de orang oetangs, op een paar minuten lopen zit namelijk een sanctuary! De orang oetangs worden 2 keer per dag gevoerd met fruit en kokosnoten, om 10 a.m. en 15 p.m., en op die momenten heb je het meeste kans deze machtige apen te spotten. Wat een coole dieren zijn dit zeg! Deze roodharige apen zijn zo flexibel! Ze hangen aan handen en voeten en slingeren vooruit, achteruit of zelfs ondersteboven over de touwen. We zien net een moeder met babytje als ineens alle apen ervandoor gaan, iets verderop horen we  takken breken.. En dan komt de "big boss" tevoorschijn. Een reuze orang oetang van wel 2 meter. Wat een baas!

Wat Sepilok zo uniek maakt, is dat er niet alleen een orang oetang sanctuary is, maar ook een sanctuary voor de kleinste beer ter wereld: de sunbear. Zodra we de orang oetang sanctuary verlaten lopen we tegen het beren sanctuary aan, waar we uiteraard ook naar binnen gaan. Het loopgebied voor de bezoekers vind op 30 meter hoogte plaats, waardoor je een supergoed uitzicht over de jungle hebt en de beren makkelijker kan spotten. We zien deze kleine zwartharige beren dan ook binnen no time rondlopen. Helaas worden deze beren met uitsterven bedreigd, omdat ze ten eerste als huisdier worden opgesloten en ten tweede worden geslacht voor hun hoektanden, poten en organen, o.a. voor medicatie. Het doet ons goed om te zien dat deze beren in dit beschermde gebied zitten, en we zijn niet de enige die daar zo over denken. Terwijl we er zijn, is de BBC er ook, druk bezig met het maken van een docu die volgend jaar wordt uitgezonden. Zijn benieuwd!

The RDC (Rainforest Discovery Centre)
Op deze plek sluiten we onze dag af, en beginnen we de volgende dag weer. Bij het lezen van de naam, kan je al snel denken aan een saai museum. Maar niets is minder waar! Het RDC is namelijk een beschermd stukje regenwoud, waar je alles leert over de verschillende dieren en planten/bomen die hier leven en groeien. Voor een paar € kan je zonder guide door het regenwoud heen lopen met alle wilde dieren. De bekendste route in het RDC is de canopy skywalk, een wandelpad dat hoog boven het rainforest loopt en vanaf waar je neerkijkt op de boomtoppen. Zodra je door het Discovery Centre heen loopt, ben je gelijk alert op allerlei geluiden en bewegende takken. We zien o.a. vliegende eekhoorns, hornbills en roofvogels, en vele vele insecten. De skywalk is een veilige route op hoogte, maar je kan ook voor avontuur gaan, door van het pad af te wijken en het wandelpad over grond dwars door het groen te nemen. We like adventure, dus we gaan ervoor. Als Eline op dit grondpad naar het toilet wilt gaan, schrikt ze door een soort apart blaffend geluid. Die wc kan wel even wachten.. En dan spot Rosh ineens een orang oetang in de boom recht boven de wc! Wild wild one! Een heel speciaal moment, wij en de orang oetang, samen in het regenwoud. Naarmate de avond valt, en de warmte afneemt, ontwaken de dieren uit hun slaap en worden de geluiden steeds duidelijker in het park. We horen veel verschillende vogels, insecten en apen. Het liefst zouden we willen blijven voor een night bush walk, maar die zat al vol en het park sloot om 18 uur. Terwijl we naar huis lopen, spotten we nog een orang oetang, zo dichtbij ons verblijf, wauw!

Sukau

De volgende dag beginnen we met een ochtendhike in het RDC, alvorens we worden opgehaald om verder de jungle in te reizen naar Sukau. Want naast de orang oetangs, en de Sunbears, kan je op Borneo ook zoutwater krokodillen, olifanten en zelfs neushoorns vinden. Lets go on a safari! We stranden in een simpel bungalow verblijf zonder wifi (dan weet je dat je echt in de jungle zit), aan de kota kinabatangan rivier. Hier heb je geen sanctuary of beschermd gebied, dit is echt gewoon het rauwe regenwoud, waar we doorheen varen. Onze middag bootsafari boeken we bij een lokale gast, die ons naar een zijtak van de rivier brengt, deze zijtak staat erom bekend dat het vol zit met zoutwaterkrokodillen. Stel je het volgende voor: aan weerszijden van het water tropische bomen en planten, dichtbegroeid, bruin troebel water en een houten bootje midden in de krokodillen.. Kortom: super spannend, maar handen binnenboord houden! Als we de eerste grote krokodil spotten, leren we dat deze beesten uit het water kunnen springen door met hun staart het water weg te drukken. De guide is een jonge man, die dit werk al 7 jaar doet, en zijn hele leven lang al in dit gebied woont. Hij verteld ons met veel passie over de rivier en dieren. In de 2 uur op het water, hebben we heel veel verschillende soorten apen gezien, waaronder de speciale probioscis monkey, die alleen op Borneo voorkomt.

Fun fact: dit wordt ook wel de "Dutch monkey" genoemd, omdat de Nederlanders als een van de eersten op Borneo waren en ze geloven dat het uiterlijk van de apen dus naar deze mensen is gevormd. Of wij ons daarin kunnen vinden? Het typerende uiterlijk van deze aap met een grote bolle buik en super grote neus is niet per se typerend voor de Nederlanders.. dus ehh, nee niet echt haha!

Terwijl we de eerste probioscis monkeys spotten, zijn de druk bezig met monkey business, if you know what we mean.. 😅 de kleine baby aapjes zitten ernaast en kijken toe.

Verder zien we nog grote roofvogels, macacque apen, silver tale monkeys, een varaan en ook hele kleine gekleurde vogels. De dag is geslaagd!

Ondanks dat we nauwelijks slapen omdat de jungle geluiden ons wakker houden, staan we toch al om 5 uur sochtends op om mee te gaan op een ochtend boot safari. Deze ochtend zien we heel veel baby krokodillen. Tevens spotten onze guides verse olifanten sporen, maar helaas hebben we net niet genoeg geluk, we zien geen olifanten.

Het bezoek aan Sukau is van korte duur, want na de ochtend safari staat om 9 a.m. de bus alweer te wachten op ons. We vervolgen onze reis naar Semporna. Dit is onze laatste reisbestemming op dit eiland, voordat we terugkeren naar het vaste land.

Semporna
Terugkijkend op Semporna, hebben we hier een van de gaafste snorkeltours gehad van onze hele reis. In eerste instantie, toen we het stadje binnen reden, leek het niet alsof we hier memorabele herinneringen zouden maken. Het is een armoedige stad, zonder bezienswaardigheden. Vuile kinderen zonder schoenen zijn aan het bedelen bij restaurants en de supermarkt. We lopen een klein stukje door een lokale wijk, en zien hoe de krottenhuisjes en grote afvalhopen hier de leefomgeving van deze mensen vormt. Het is sneu en moeilijk om aan te zien, maar helaas is er niet veel wat wij hieraan kunnen veranderen.

Ondanks de armoede, hebben ze in deze stad wel een van de beste snorkel/duik tours van het land. And thats what we came for! Op een uur varen van Semporna, heb je een eilanden archipel waar je goed kan snorkelen en duiken. Tijdens onze dagtour wisselen we strand en eilandbezoekjes af met snorkelsessies, en in totaal krijgen we drie keer de kans om te snorkelen. De eerste keer worden we gedropt bij een supermooi stukje koraalrif, waar we de meest kleurrijke vissen voorbij zien zwemmen, evenals paarse, witte, blauwe en zelfs oranje zeesterren.

De tweede keer mogen we snorkelen bij een prive eiland, en dit is ook bij een rif. Het is niet voor niets dat rijke mensen grof geld hebben neergelegd om dit als prive bezit te hebben, want het is een bijna idyllisch plaatje: zon, helderblauw water, de meest kleurrijke vissen en koraal..  Het snorkelen is geweldig. Waar het rif zich vormt, lijkt het alsof er in het water zich ineens een afgrond vormt. Rosh is ver bij de menigte vandaan aan het snorkelen. Als Eline zijn kant op wilt gaan, en vlakbij de rand van het rif loopt, ziet ze ineens een grijze rifhaai, formaatje net iets kleiner dan een dolfijn. En als er iets is waar Eline bang voor is.. paniek!! Snel loopt ze terug naar het ondiepe, om Roshan te waarschuwen. Gelukkig loopt het helemaal goed af.

De derde en laatste snorkelplek zal voor ons altijd onthouden worden als 'saving the best for last'. Dit snorkelgebied ligt ver van de kust of een strand. De kans om echt tropische vissen te zien, is dan ook een stuk groter. Roshan is een echte waterrat, blijft niet bij de groep, en zwemt ver bij iedereen vandaan. Als hij roept dat Eline moet komen, kan het niet snel genoeg gaan, al is ze aan het zwemmen, gaat het nog steeds te langzaam, want.. Roshan zwemt achter een hele grote schildpad aan! Prachtig, geweldig! Iets verderop zien we twee reuze schildpadden, helemaal voor onszelf, nog niemand heeft ze ontdekt! Maar dit duurt slechts enkele minuten, tot een groep Chinezen er ook achterkomt, en de schildpad wordt belaagd door tientallen cameras (go pros). Maar in dit speciale gebied, komen we erachter dat we onder water in het koraal grotere inhammen zien, van schildpadformaat. Dit blijkt dus een leefgebied te zijn van de schildpadden, en binnen no time spotten we meerdere schildpadden bij elkaar. Zo dichtbij, we zouden ze kunnen aanraken, maar dat doen we natuurlijk niet. De lieve beesten zijn nieuwsgierig, en zwemmen rustig om je heen.

Eenmaal op de boot terug, zijn we allebei stil en onder de indruk van wat we zojuist hebben meegemaakt. Wat is de onderwaterwereld toch bijzonder!

Terug naar Maleisië

We vliegen terug naar het vaste land van Maleisië om de theeplantages van de Cameron Highlands te bezoeken. Dit gebied lijkt door zijn gebouwen meer op een Europees skigebied (Polen of Oostenrijk), dan op een Aziatisch theegebied. Het is hier ook vrij koud en de winterjas en lange broeken komen weer tevoorschijn. De plantages zijn heel groen en vanwege de heuvels waarop wordt gebouwd doet het ons denken aan rijstvelden. En de thee die ze hier verbouwen, is echt lekker! Omdat farming hier heel goed gaat, zit het gebied ook vol met strawberry farms. Voor 7 euro mag je zelf 500 gram aan aardbeien plukken, maar op de markt koop je een bakje voor 1 euro, het verschil moet er zijn ;-)
In dit gebied wonen vooral Indiërs, dus eindigen we drie avonden achter elkaar bij Indiase restaurants. Daar ontdekken we wat nieuws: tosai; een hartige en luchtige rijstpannekoek, soooo good! Voor Eline extra genieten, een pannekoek met kaas is na al die bordjes rijst erg welkom!

De laatste plek die we in Maleisië bezoeken is Melaka. Hier zie je een aantal Nederlandse invloeden vanuit 1650. Zo is er een waar 'stadhuys', gebouwd door de Nederlanders, je hebt er standbeelden van koeien en windmolens en straatnamen zoals Heerenstraat en Jonkersstraat. Een hele gezellige stad aan de rivier en een hele mooie plek om Maleisië af te sluiten.

Singapore

Nog zo'n random actie: naar Singapore
Als het toch maar een paar uur rijden is.. why not! Een super moderne (en dure) stad die zijn tijd ver vooruit is. Bij binnenkomst krijgen we geen stempel in ons paspoort (helaas), maar alles gaat elektronisch. Het inchecken bij het OV doen we zelfs met onze creditcard. In de groene en grote Botanical gardens, zien we zelfrijdende grasmaaiers. En in het winkelcentrum liggen bootjes zoals in Venetië klaar, alles kan.

Singapore is ook een voorloper in hoe schoon en veilig een stad moet zijn. Vlakbij het hotel zien we een bordje: "Moment of anger, Lifetime of regret. Punishment for voluntary causing hurt: Imprisonment of up to two years and/or fine of up to $5000". Naast dit zijn er een aantal andere regels waarvoor je opgepakt kan worden:
- het eten van kauwgom;
- überhaupt eten of drinken op straat;
- afval en sigaretten op straat;
- openbaar dronkenschap;
- voetgangerslichten negeren..
Als we dan wandelend een appeltje aan het eten zijn, beseffen we dat we zelfs op dat moment opgepakt kunnen worden, het gaat wel heel ver hier!

De skyline van Singapore is echt kunstzinnig, vooral wanneer savonds de gebouwen verlicht worden. Langs het water doemen hoge artistieke gebouwen met als hoogtepunten Gardens by the bay, Marina by the bay en verschillende musea. Elke avond zijn er lichtshows bij de Marina Bay en de gardens, en vooral bij de gardens waan je je heel even in de film the avatar.

Qua eten heeft Singapore geen spraakmakende dishes, maar het staat wel bekend om zijn hauckers. Grote gezellige foodcourts met betaalbare gerechten uit alle keukens uit de hele wereld.

We sluiten af met een Singapore Sling cocktail (you have to get a Singapore Sling in Singapore right!), en vliegen dan via het mooiste vliegveld ter wereld (changi jewel) naar Indonesie!

Dat wordt de volgende blog, Ciao Ciao!

Liefs,
Rosheline

1. Nizo:
    3 mei 2023
    Prachtige ervaringen weer :)