Van braai naar curry met kokos: Afrika ➡️ Azië!

17 januari 2023 - Koh Phayam, Thailand

We hebben enorm genoten van Afrika. Kerst hebben we gevierd op een bijzondere manier: een duik in het zwembad in onze tuin na een uitgebreid (glutenvrij) kerstontbijtje onder de parasol, en vervolgens zonnen op het strand! De dag erna (2e kerstdag) hebben we een boottochtje gemaakt op een luxe catamaran en waren we getuigde van een haai-aanval op een dolfijn.. spectaculaire kerstdagen!

Na een laatste hike naar de top van de tafelberg hebben we afscheid genomen van Kaapstad en zijn we gevlogen naar Durban, een stad aan de oostkust van Zuid-Afrika. Hier was de zeetemperatuur heerlijk (25 graden), onze dagen waren dus gevuld met zwemmen, zonnen en surfen!!

Voordat we Zuid-Afrika verlaten ruimen we onze backpacks uit. Met vier gevulde plastic tasjes besteden we ons laatste uurtje in Afrika met het uitdelen van spullen aan de mensen die het minder goed hebben. We vliegen naar Azië en komen op 31 december aan in Bangkok, waar we met een jetlag oud op nieuw vieren!

Hoofdstuk 2 van onze reis: van Afrika naar Azië
Azië en in het specifiek Thailand waar we als eerste beginnen, is niet te vergelijken met Afrika. Het is fijn dat we weer kunnen dragen wat we willen. En het is ook fijn dat we in het donker weer veilig over straat kunnen lopen. Maar aan de enorme hoeveelheid schermen/digitalisering (in de metro/trein zit iedereen in zijn telefoon, niemand merkt ons op) en aan het moeizame Engels (dat kunnen ze hier dus echt niet...), moeten we wel even wennen!

Bangkok is een wereldstad die nooit slaapt. Je kan er alles kopen en krijgen, van insecten en spinnen als delicatesse tot massages door ladyboys aan toe, niets is te gek! We kijken dan ook niet meer op als we weer een bloedmooie vrouw horen praten met een mannenstem..

We vullen onze dagen met bezoekjes aan verschillende tempels (oa de liggende Boeddha), China Town, markten en het park, waar we een varaan zien!

Het kost binnen deze grote stad geen enkele moeite om je van het ene deel naar de ander te verplaatsen. Het OV (BTS Skytrain) systeem is geweldig geregeld + je ziet op deze manier binnen afzienbare tijd een groot gedeelte van de stad.

We genieten van de Thaise keuken, en vullen onze maag met Thaise curry's (groen, geel, rood of massaman), pad thai's, loempia's, gyoza's en egg fried rice.

Even naar het strand om vrienden te meeten
Na Bangkok vliegen we door naar Krabi/Ao Nang in het noorden van Thailand, om een paar dagen aan de kust door te brengen. Helaas staan we op het verkeerde vliegveld en missen we onze vlucht.. moest ook eens gebeuren! Maar gelukkig lukt het ons een nieuwe vlucht te boeken en komen dan toch nog op dezelfde dag aan. Hier meeten we vrienden van Roshan: Mossie en George.

De volgende ochtend gaan we via de Monkey trail (een korte hike waar je gegarandeerd oog in oog komt met aapjes) naar een afgelegen strand en huren kano's. George (geen vis in het water) heeft enige overtuigingskracht nodig maar stapt dan toch in. We peddelen op de Andaman zee naar prachtige afgelegen stranden!

In vergelijking met de afgelopen weken zitten we nu weer echt in een toeristisch gebied. Een stuk of honderd restaurantjes en bars in 1 lange straat, veel verkeer en vooral veel Russen.

Ro's 35e verjaardag
Na 3 dagen in Ao Nang nemen we weer afscheid van de vrienden van Roshan, en vervolgen we onze weg naar Phuket (eiland), om daar onze eerste full moon Party ever te beleven! Want.. Roshan is jarig!!!! 35 jaar, iets wat dus echt gevierd moet worden!

Full moon party is iets waar Thailand om bekend staat. 1 keer per maand wordt de volle maan geëerd op het strand, een combinatie van muziek, dj's, cocktails en vuur(werk)shows maken een geweldig feest, een must do als je in Thailand bent dus!

Na de full moon party op Phuket brakken we de volgende dag uit op het strand, heerlijk zo in januari!

Merlin beach
Een afgelegen, verstopt en zeer uniek strandje, achter een 5- sterrenresort: dat is Merlin beach. Een geweldige plek om te snorkelen, want hier heb je tussen de rotsen in het water een ziek mooi koraalrif met de meest prachtige kleurrijke vissen. Maar om het nog beter te maken, hebben we hier tijdens het snorkelen ook een octopus (!), waterslang(!), zeekomkommers (Google maar) en een rog gezien! En Eline heeft haar eerste haaientand gevonden, unforgettable :-)

Nog meer bekenden..
En dan staan we alweer voor de volgende ontmoeting, een neef van Roshan, Vikash (woonachtig in Hong Kong), is op datzelfde moment ook in Phuket. Samen met Mossie en George ontmoeten we hem in Old Town Phuket voor een avondje uiteten en cocktails.
Na een paar gezellige dagen met vrienden trekken we met zijn tweeën door om een beetje te eilandhoppen.

Koh = eiland
Van Phuket gaan we naar Koh Phi Phi. Een vrij klein maar super toeristisch eiland. Elke dag komen ferry schepen om honderden mensen (inclusief ons) af te leveren. Het is wel een must see als je in de buurt van Phuket bent. Parelwitte stranden en helderblauw water, vrijwel overal! Een boottochtje op een originele longtail boat brengt ons naar het bekende Maya beach, waar de film 'the beach' met Leonardo di Caprio is opgenomen. Je mag hier niet zwemmen, omdat ze de haaipopulatie proberen te redden, en jahoor, terwijl we pootje baden zwemt er een babyhaai voor onze voeten langs. We nemen nog een duik in de Blue Lagoon en na een nachtje op het eiland gaan we de volgende dag weer terug naar het vaste land. Vanaf hier reizen we door naar het noordwesten van Thailand en nemen de speedboat naar Koh Phayam.

Koh phayam
Het laatste hoofdstuk van deze blog. Wat een pareltje! Dit vrij onontdekte paradijsje is een geweldige plek om de rust te zoeken. Er zijn bijna geen toeristen, de uitgestrekte stranden (formaat Scheveningen) zijn zo goed als leeg en snachts hoor je niets anders dan de zee. Tegen lage bedragen (€35) kan je verblijven in een bungalow aan zee, en als je dan sochtends de gordijntjes open doet zie je hoe de zon straalt op het lichtblauwe water. Het is een hippie eilandje, met hier en daar tentjes die gerund worden door Thaise hippies. Mannen met wijd uitlopende spijkerbroeken, bloemetjesblousje erboven, lang en golvend haar en een verwilderde baard, die waarschijnlijk vaker stoned dan nuchter zijn! Maar met wat Bob Marley muziek op de achtergrond, is het heerlijk om hier te genieten van een verse mango juice of egg fried rice. En we hebben geluk.. want ook al is het niet het seizoen, kunnen we toch 1 dagje surfen!! Bij ons verblijf blijkt een surfclub/school te zitten waar kinderen al vanaf kleins af aan de fijne kneepjes leren. Het is mooi om te zien dat deze kids echte waterratten zijn en de meest gave kunstjes op hun board doen.

En nu..?
Geen idee, dat zijn een van de vrijheden waar we heel blij mee zijn tijdens deze reis. We hadden de intentie hier twee dagen te blijven maar zitten al op dag 4, de klok tikt door, maar gelukkig wel zoals wij dat willen..! We live day by day.

Groeten uit Thailand,
Rosheline

1. Chandra Autar:
    17 januari 2023
    Rosheline,
    Wat een schitterend stuk.
    Zo fijn om te lezen en te genieten.
    Wat een heerlijk manier om dit alles te beleven.
    Ben zo trots op jullie beiden.
  2. Nizo:
    18 januari 2023
    super leuk om te lezen weer allemaal! Ik zou echt helemaal in paniek raken van die haai ervaringen haha. En wat leuk dat jullie bekenden hebben ontmoet aan de andere kant van de wereld! Genietze!!