Sawadikaaaa - voor lekker eten moet je naar Thailand!

5 februari 2023 - Luang Prabang, Laos

Sawadikaaaaaa familie en vrienden!!

(Hallooooo familie en vrienden)
Hoe gaat het met jullie?! Wij hebben Thailand overleefd - en delen graag HOE! Tourist attractions.. here we go...!

Ranong - terug naar het vaste land!
Vanaf het pareltje Koh Phayam trekken we via het stadje Ranong verder naar Bangkok. In eerste instantie lijkt Ranong niets meer dan een vrij klein en slapend stadje waar je overnacht, om de volgende ochtend de bus naar Bangkok te nemen. Maar schijn bedriegt! Ranong ligt namelijk in een prachtig berggebied waar je meerdere natural Hot Springs hebt, we besluiten er dus nog een dagje achteraan te plakken en te profiteren van dit natuurwonder. Je ziet wel dat de Thai dit regelmatig doen.. Met temperaturen rond de 60 graden houden wij onze voeten niet langer dan 2 seconden in het water (auch), maar dan zie je een Thaise man van rond de 50 die gewoon even kopje onder in het superhete water gaat liggen.. oefening baart kunst?!

En het eten hier.. man man man! So good! Nu we aan het einde van dit hoofdstuk zijn gekomen kunnen we met zekerheid zeggen dat we in Ranong het allerlekkerst (en allergoedkoopst) Thai food hebben gegeten! Voor omgerekend 1.5 euro krijg je een rijstgerecht, groentes en ei, en geen enkel gerecht wordt geserveerd zonder een kommetje soep van het huis. Het menu is volledig in het Thais en omdat er nauwelijks toeristen komen spreekt de gemiddelde Thai ook geen woord Engels, dus dat maakt het bestellen niet veel makkelijker.. maar met de hulp van iedereen in het restaurant kom je er uiteindelijk wel uit!

Back to Bangkok

Terug in Bangkok doen we waar Bangkok echt om bekend staat - we bezoeken een skybar. En dan wel de Sirocco skybar, DE skybar om te zien, bekend van de film de hangover(part 2). Zodra we aankomen worden we tegengehouden, want er geldt een dresscode en met korte broek mag je niet naar binnen. Roshan wordt naar de tailor verderop gestuurd en kan voor een paar euro een broek huren, het zal wel vaker voorkomen dus! We worden naar de 64e verdieping gelift en zodra we aankomen krijgen we een menu onder ons neus gedrukt , waarop drankjes met een vanafprijs van €300 vermeld staan (Holy cow!), en meerdere obers die in je nek aan het hijgen zijn om de bestelling op te nemen. We vragen of ze nog een ander menu hebben en they do, deze keer met drankjes vanaf €100. We pakken maar snel onze spullen en vertrekken weer.. niet de plek voor ons (op deze reis) haha! Gelukkig vinden we verderop een skybar waar de prijzen een stukje betaalbaarder zijn en genieten we toch Bangkok style van een cocktailtje met uitzicht over de stad.

Je kan Thailand niet vaarwel zeggen zonder een Thai style massage uit te proberen, en dat was vrij bijzonder.. eens en nooit meer! Vrij hardhandig worden we half uit elkaar getrokken, wordt er zo hard in de schouders geknepen dat de tranen in je ogen springen en heb je meer pijn in je lijf na de massage dan ervoor! Eline heeft dus ook echt nog 3 dagen lang na de massage last gehad van haar schouders en nek. Wanneer de masseuse aan Rosh vraagt: "good good?" Antwoord hij: I am crying from the inside! Maar goed, you gotta try right! 😋

En in de flow van the local way, bezoeken we de grootste lokale markt van Bangkok: khlong toei. Je kan het zo gek niet bedenken of ze verkopen het hier. Naast talloze, voor ons onbekende, soorten groenten, fruit en snacks, zien we hier ook hoe levende ganzen, zwanen en hanen worden verkocht voor consumptie. En in plaats van een kip zonder kop, koop je hier een kip met kop maar wel een omgedraaide nek. We houden het 10 minuten vol en kunnen het dan niet meer aanzien, en nemen afscheid van deze markt die het in de dagen daarna voor ons wel veel moeilijker maakt om te genieten van een stukje kip.. sometimes it is better if you just don't know.. en je kop in het zand steekt.

De volgende grote stad: Chiang Mai!
Met de nachtbus trekken we richting de volgende grote stad. De duur van de rit..11 uur! Een vrij pittige rit zou je denken, maar het zit mee en de bus is super de luxe!  Brede stoelen met voetensteun, nekkussen, dekentje en een welkomstpakket maken dit ritje gelukkig heel comfortabel!

Chiang Mai is een van de grote steden in het noorden van Thailand, en als je in de ochtend snakt naar goede kop koffie, dan MOET je hier naartoe! Er heerst namelijk een ware koffiecultuur en elke 50 meter heb je een hippe koffiebar of bistro!

Wat Pho Lat (The monk's trail):
Voor onze eerste activiteit in deze stad besluiten we de zoveelste tempel te bezoeken. Met niet veel verwachtingen hiken we bergopwaarts binnen 20 minuten naar een ware verassing! Een Boeddhistische tempel verscholen in de jungle en dus omgeven in het groen! Dagelijks maken monniken de wandeling naar boven om hun respect te tonen, te mediteren en te bidden. Juist doordat deze tempel niet midden in de drukke stad zit maar in de jungle, geeft dit een rustgevend en tegelijkertijd mystiek gevoel.

Wat hebben we nog meer gedaan in Chiang Mai?
1. Een dagje geknuffeld met olifanten in een sanctuary (Eline kreeg een slijmerige zuigzoen van het kolossale beest).
Ook weer een bijzondere ervaring, want nadat we bang zijn gemaakt voor de kracht en agressie van de Afrikaanse olifant (blijf uit de buurt, respecteer het dier van afstand, wees stil als het dier dichtbij komt), voelt het heel vreemd om een olifant met de hand te voeren, en zelfs te knuffelen. Het is hier heel normaal, dat mensen olifanten opvoeden vanaf jong af aan en beschermen van de "circusacts voor toeristen", waar ze anders voor worden gebruikt. En het is stiekem best leuk dat je zo'n kolossaal beest kan voeren en kan aanraken. Maar toch voelt het niet helemaal ethisch dat een mens deze dieren opvoedt. Fun fact: een volwassen olifant eet 300KG aan bananen.. per dag! We zijn blij om te zien dat de olifanten leven in vrijheid, in de jungle, naast de rivier, niet vastgebonden zijn en goed gevoed worden met allerlei lekkernijen.

2. Raften
Na 2 uur dichtbij deze dieren te zijn, verlaten we per raft de sanctuary en raften we de rivier af, wat vrij relaxed is totdat we horen dat er in deze rivier krokodillen zitten.. gelukkig ook dit weer overleefd!

3. Hiken
Bij het eindpunt worden we door onze guide geleid met een hike door het regenwoud met als eindpunt een waterval, waar we even kunnen afkoelen met als bonus een waterval massage. De hike zelf was heerlijk in zo'n supergroene en tropische omgeving.

4. Thai cooking school

We zijn er van overtuigd dat we na deze reis met een goed gevoel terugkijken op Thailand. Vooral het eten was overheerlijk. We moesten en zouden dus achterhalen hoe dit wordt bereid, dus hebben we een cursus Thais koken gevolgd. In de middag werden we opgehaald en zijn direct naar een lokale markt gegaan. De jonge docente liet ons bekend raken met de verschillende groentes en kruiden, waarvan we een aantal nog nooit eerder had gezien. Daarna zijn we naar de school gegaan waar de wokpannen uitgestald stonden. Uiteindelijk hebben we in 4 uur tijd met veel plezier 5 gerechten leren maken waaronder Mango sticky rice en de bekende Green Curry en Khao Soi. We kunnen niet wachten om de recepten thuis te maken voor de familie!

De nachtbazaar/nightmarkets
Een topic die we niet mogen overslaan, want ook dit is echt Thailand!! Vrijwel elke stad kent een avondmarkt of nachtbazaar. Een of meerdere grote straten die in de avonduurtjes tot leven komen door de honderden streetfood kraampjes, kledingwinkels en overig. Het is heerlijk om hier rond te struinen en avondeten te scoren, want voor een paar euro kan je zo 5 a 6 snacks/hapjes per persoon scoren. Van (rijst)loempia's met allerlei soorten vullingen tot gyoza's, maiskolven, pad thai, fried rice en zelfs rijst/kokospannekoekjes.. je kan gemakkelijk gaan voor een 3 of 4 gangenmenu hier xD Regelmatig zijn er straatmuzikanten, bijv. hippies die op hun gitaartje spelen op blote voeten, of karaoke fans die een karaoke street performance gratis weggeven (niet altijd om aan te horen..).

De laatste dagen: Pai
We spenderen onze laatste dagen in Thailand in het hippiedorp Pai. Om er te komen, moet je een minivan over een zeer bochtige (762 bochten) bergpas nemen. De minivan houdt de snelheid er goed in, zelfs onze magen hadden het moeilijk. Niet heel gek dus dat zowel op de heen- als op de terugweg de bus een aantal keren moest stoppen ivm brakende medereizigers..

Maar eenmaal aangekomen wordt je wel beloond voor de rit. De vibe in Pai is meteen al heel relaxed. Als je op zoek bent naar hippiekleding kan je op de night market goed terecht, nog nooit zoveel kraampjes bij elkaar gezien die harembroeken of bloemetjesblousjes verkopen.
In Pai hebben we een scooter gehuurd en daarmee de omgeving verkend. Een bezoekje aan de bamboebrug in de velden, de natural hot springs waar de lokale bevolking hun eitjes koken en een hike door de Pai canyon (waar we overigens flink verdwaald raakten).

De grensovergang en het volgende hoofdstuk: Laos!
Met een bus worden we naar de friendship bridge gebracht, de brug die de grens vormt tussen Thailand en Laos, de grens bevindt zich namelijk in het midden van de Mekong rivier. Je mag deze brug niet over lopen of zelf rijden, je moet verplicht dus tickets kopen voor de bus. Halverwege de brug veranderen de  nationale vlaggen en weet je dat je een nieuw land betreedt. En daar zijn we dan nu, aan de Mekong rivier waar ons Laos hoofdstuk is begonnen.

Daarover volgt een volgende keer meer! 😎

P.s. Wist je trouwens dat de maan hier net andersom staat? Als hij half is, dan zien wij hem niet verticaal zoals in NL, maar horizontaal! Google maar eens op maan in Thailand, dan begrijp je wat we bedoelen ;-)

Side note.. Oma (van Eline), vandaag zou je jarig zijn. Van harte gefeliciteerd, we denken aan je en missen je ❤️!

Thanks for reading and following and untill the next one!

Liefs,
Roshan & Scooteline

1. Chandra Autar:
    5 februari 2023
    Wederom genoten van jullie reisvlog.
    Verlang nu al naar jullie Thaise gerechten.
  2. Mevr. r. Nitters:
    5 februari 2023
    Ik sluit me helemaal aan bij Chandra.
    Wat een belevenissen!
  3. Sila:
    7 februari 2023
    Hi Kids,Great enjoy yr experiences🥰🥰
  4. Nizo:
    8 februari 2023
    Leuke verhalen weer! Heel herkenbaar van die Thaise massages... nooit meer! En ik schuif graag aan tafel wanneer jullie in Nederland een keer die Thaise gerechten opnieuw gaan maken :) Liefs!