it’s been a while..

9 december 2022 - Victoria Falls, Zimbabwe

Het is even een tijdje stil geweest vanuit onze zijde. In de tussentijd zijn er wat minder fijne dingen gebeurd, zo zijn we beiden flink ziek geweest van covid en hebben we onze reis tijdelijk onderbroken ivm plotseling overlijden van Eline’s oma.

Sinds 5 dagen zijn we weer terug in Afrika, om onze reis te vervolgen.

We nemen jullie graag even terug in de tijd.

4 weken geleden: Mt Kilimanjaro

Na Mkomazi national park vervolgen we onze weg naar Moshi. Dit is de stad waar je moet zijn om de Kilimanjaro berg wilt beklimmen! We warmen onze benen op met een hike naar de grootste waterval op onze reis tot nu toe, de Materuni waterval van 95 meter hoog. Daarna leren we het volledige proces van je eigen biologische koffie maken. Elke stap, van het verwijderen van de 3 schillen vd boon (met de hand), tot het droog roosteren boven open vuur, hebben we uitgevoerd. Het resultaat? Een heerlijk kopje Arabica koffie!

En dan begint het echte werk: Mount Kilimanjaro. We worden in de ochtend vroeg opgehaald door onze guide Peter, via openbaar vervoer brengt hij ons naar het startpunt op de hoogste berg van het Afrikaanse continent! We nemen de Marangu route naar het eerste basis kamp, een mooie route door het regenwoud maar een pittige klim: op een hoogte van 2720 meter bereiken we ons doel. Als we net zijn gaan zitten om in de kou bij te komen en te lunchen voordat we terugkeren, roept Peter ons om meteen te komen kijken. We hebben geluk en spotten black & white colobus monkeys en blue monkeys, twee vrij zeldzame soorten, op een paar meter bij ons vandaan! Alsof we beloond worden door Mother Nature voor het zware werk :-) Terwijl we afdalen komen we de Porters tegen. Dit zijn zogeheten helpers die voorruit lopen op een groep klimmers en hele tenten, keukenspullen en zuurstofflessen naar het kamp brengen. Een extra shoutout naar deze mensen vanwege het zware werk wat zij verrichten.

3 weken geleden: Safari in de Serengeti en Ngorongoro national parks

​​​​​De wekker gaat om 05:30, nog half slaperig maken we onze klaar, niet wetende dat we een paar onvergetelijke Safari dagen voor de boeg hebben.

Na een rit van een paar uur ontmoeten we de rest van de Safari groep en gaan op weg naar het park in een speciale jeep. Het dak van de auto kan namelijk volledig open en omhoog zodat iedereen oog in oog met de dieren kan staan.

Achter het stuur zit onze guide, genaamd James. Je kan James het best omschrijven als een GVR: een grote vriendelijke reus! Hij voorziet ons van leuke feitjes afgewisseld met geintjes gedurende de trip. En heeft altijd een takje in zijn mond, zoals hij zelf beweert, een tandenborstel uit de natuur!!

En dan is het zover, we gaan van start met de eerste gamedrive: De Serengeti!

De Serengeti is een uitgestrekte graslandschap zover je ogen kunnen zien.Dit heeft automatisch een voordeel, je kan de wilde dieren van ver zien aankomen.En uit het niets laat het eerste wilde dier zich zien: een grote leeuwin loopt onbevangen langs onze auto op slechts 2 meter afstand. We zijn onder de indruk en hopen tijdens de trip ook een Leeuw (mannetje) te kunnen spotten. Het geluk kon niet op en binnen 5 min zien we de koning van de jungle, dichtbij water drinken.

Tijdens de gamedrive begint het te regenen en koelt het erg af. Ondanks de kou bederft het de gamedrive niet en zien we de mooiste dieren voorbijkomen waaronder de lastig te spotten Cheetah en luipaard.

Het tentenkamp zit midden in het nationale park wat voor spannende avonden/nachten zorgt. Tijdens het (verrassend lekkere) avond eten (probs voor de kok om zo heerlijk in primitieve omstandigheden te kunnen koken) worden we al bezocht door een groep buffels. Als we uitgegeten zijn geeft James ons instructies voor het toilet bezoek in de nacht:

“Plas naast de tent als je nodig moet en ga in tweetallen naar het toilet. Wij zijn te gast in het leefgebied van deze wilde dieren en niet andersom, dus voorkom dat een wild dier een selfie met jou neemt, want dat wordt automatisch je laatste foto!” Oh en, neem geen eten mee de tent in, want veel dieren hebben een ontzettend goede reukvermogen en zullen er zeker op afkomen!

In de nacht hebben we het toilet bezoek met veel pijn en moeite dus maar uitgesteld tot de zon weer op kwam, en s’ nachts  horen we veel dierengeluiden in de verte. De tent geeft een gevoel van veiligheid.

Ngorongoro krater:

Na een nacht in de Serengeti, hebben we ook een nacht in de Ngorongoro krater doorgebracht. De volgende ochtend worden we, mede door een springende blaas, wakker net voordat de zon opkomt en maken we ons klaar voor een nieuwe gamedrive, die om 6 uur s’ochtends al begint. Voordat de auto op weg gaat, maken we een korte wandeling over het tentenkamp. Na 5 minuten wandelen vangen we een doordringende en vieze geur op welke we niet eerder hebben geroken.

Als we goed kijken in de bosjes zien we een dooie Zebra liggen, te herkennen aan de kleuren, want het dier bevatte alles behalve een kop! En zoals we altijd geleerd hebben, dieren trekken (roof-) dieren aan, snel weg hier!

Na een korte afdaling bevinden we ons in het Ngorongoro nationale park! Een hele grote krater, waarin de natuur zich uit in zowel bosrijke gebieden als uitgestrekte vlaktes met hier en daar een meer - met andere woorden: ideaal om dieren te spotten! We zien grote groepen olifanten, leeuwen, hyena’s, giraffen, wilde beest, nijlpaarden, veel zebra’s en als kers op de taart ook flamingo’s!

Na een geslaagde 3 daagde Safari hebben we op de extreem bedreigde neushoorn na, de big five (four) + nog veel meer gezien van heel dichtbij. Het was geweldig!

2 weken geleden: Zanzibar

Het koude Serengeti en Ngorongoro ruilen we in voor het veel te warme en tropische Zanzibar, een eiland vol contrasten. Waar de stranden parelwit en schoon zijn voor de luxe resorts, kan het een paar meter verderop bezaait liggen met zeewier en/of afval. Maar, een paradijsje is het eigenlijk overal wel. Het water is helderblauw en heerlijk warm, overal zijn palmbomen en doordat het zo toeristisch is kan je savonds lekker flaneren langs de restaurantjes en over de boulevard. Naast het uitwaaien, zonnen en zwemmen valt er ook genoeg te doen op dit Afrikaanse eiland. De hoofdstad Stone town is o.a. beïnvloed door de Arabische en Britse bouwstijlen, dat zie je vooral aan de bijzondere deuren. We spenderen een middag in het Jozani forest, en spotten de red colobus monkeys- een aapsoort die uniek zijn voor dit eiland en je kan herkennen aan zijn rode vacht. Ook lopen we door het mangrovewoud, zo bijzonder! De wortels groeien hier onder water, je kan dus niet letterlijk door het woud lopen maar wel over het pad wat erboven is gebouwd. Ook heel bijzonder was een bezoekje aan een van de grotten, waar we tegen betaling konden zwemmen in het grot water. Met een duikbril konden we tot wel 4m diep kijken, maar in werkelijkheid gaat de grot wellicht wel 100 meter diep. In dit water leven water fly’s, kleine beestjes die je bijten als je niet beweegt. Echt ontspannen liggen was het dus eigenlijk niet..

Zanzibar sluiten we af met een wandeling over het strand bij eb, waardoor we de mooiste zeesterren en de grootste zee-egels zien. Een waar tropisch paradijsje.

Heden: Zimbabwe

Deze week brengen we door in Zimbabwe. Startpunt van de reis: Victoria falls. De grootste watervallen ter wereld, en groter dan dit zullen we ze waarschijnlijk niet meer tegenkomen op onze reis een waar natuur wereldwonder. Het is magisch, onwerkelijk en een geweldige plek om weer te zijn na zo’n verdrietige tussenstop. De watervallen zijn ruim 2 km breed (wat een 1.5 uur durende wandeling oplevert als je ze helemaal wilt zien) en 107 m hoog, en als je naar beneden kijkt zie je hoe regenbogen ontstaan. Een grote kloof waar de zambezi rivier doorheen stroomt, scheidt Zimbabwe van Zambia. We besluiten een poging te wagen en steken de brug over, maar helaas laat de douane ons niet door omdat we niet de juiste stempels hebben om Zambia binnen te komen. We zien nog net hoe 2 mensen vanaf de brug de kloof in bungeejumpen en zijn zelf veel te chicken om dit ook te doen.

Na een lange reis door het binnenland zijn we nu in Bulawayo, een grotere stad en vlakbij het Matobo national park. Want we hebben nog 1 doel: de big five zien! Alleen de neushoorn missen we nog en dit national park staat bekend om zijn neushoorns, fingers crossed!

En dan de ontknoping, is het gelukt?

Ja zeker!! Check, de big five kunnen we afstrepen! We hebben ze gezien. Met een zogeheten Bush walk zijn we op zoek gegaan naar neushoorns en hebben we er 4 mogen zien van heel dichtbij. Spannend was het wel, deze grote beesten kunnen binnen 3 seconden 65 km/uur rennen, gelukkig zijn we niet in enge situaties terecht gekomen. Onze guide vertelde na afloop dat dat regelmatig anders loopt..

De laatste twee dagen in Zimbabwe brengen we weer door op de magische plek Victoria falls. Dan zullen wij onze weg vervolgen naar Kaapstad, daarover de volgende keer meer!

Siyabonga (dankjewel) voor het lezen,

Rosheline

1. Chandra Autar:
    9 december 2022
    Schitterend, Roshan en Eline.
    De big five plus de beroemde Serengeti en de Victoria waterval van dichtbij kunnen zien.
    Prachtig.
  2. Laurence:
    9 december 2022
    Rosh, Eline, dit is echt onwerkelijk mooi <3 thanks voor het delen! 😃 Ik wens jullie nog veel meer mooie avonturen
  3. Mevr. r. Nitters:
    10 december 2022
    Super leuk om jullie reisverhalen te lezen.