Tanzania: Mambo jambo

6 november 2022 - Lushoto, Tanzania

Mambo = hoe gaat het, jambo = hallo, of andersom, Mambo jambo!

Onderweg naar het vliegveld

Vanuit zomba, Malawi, worden we door dezelfde dokter+driver als op de heenreis weer teruggebracht naar het vliegveld. Maar Malawi zou Malawi niet zijn als er onderweg niets gebeurt, dus je kan het al raden, klapband! Daar stonden we dan, langs de weg. Geluk bij een ongeluk had de driver een reserveband, maar de krik begaf het tijdens het vervangen van de band helaas ook. En dan? De dokter vraagt een paar mensen om te helpen. Van 3 mannen die zouden helpen werden het er al gauw een stuk of 10, want waar blanken zijn is geld, so they think. Met mankracht en stenen onder de auto lukt het om de reserveband te plaatsen, maar dan blijkt dat ze ons niet zomaar wouden helpen, en wordt geld gevraagd. Een moeilijke situatie, want we hadden tot op de euro nauwkeurig ons geld opgemaakt en de laatste (omgerekend) 5 eu wouden we aan de driver en dokter geven als bedankje voor de rit. Shit, en nu? Na een discussie van 15-20 minuten komen we er goed vanaf en zijn we twee euro + een pet armer. Maar het vliegtuig naar Tanzania hebben we gehaald!

Dar es Salaam, Tanzania

Ons Tanzania avontuur begint in een grote stad. Dar es Salaam is een vrij moderne, erg warme en vochtige stad, met hoge gebouwen, waar de mensen klein zijn (Eline is al bovengemiddeld, Roshan vrij lang) en de tuk tuk's worden gebruikt als (luxe) vervoersmiddel (voor 1.5 eu pp reis je van de ene naar de andere kant vd stad). Er is echter niet heel veel te beleven als toerist - maar wij hebben genoten van een bezoekje aan Coco Beach en het noorden van de stad, waar voor Eline een food walhalla was- een bakery met glutenvrije pizza's, brood en zelfs gebak! We verblijven in het Amsterdam Noord van Dar es Salaam, met de ferry (a 10 ct per rit) steken we het water over om ons te banen in een tropisch paradijs met witte zandstranden, helderblauw water en palmbomen in overvloed.

Ons verblijf, Mikadi Beach Camp, is overdag een waar paradijsje direct aan het strand, een picture perfect. Voor de lichte slapers echter niet aan te raden, veel geluidsoverlast (muziek, moskeeën, nachtwerkzaamheden en luide kampgenoten), dierenoverlast (muggen en muizen!) en geen airco of verkoeling. Na 3 dagen overdag genieten en snachts nauwelijks slapen, zijn we erg moe en toe aan een betere nachtrust.

De rit richting Lushoto, Tanzania

Met instructies op zak gaan we sochtends vroeg (6uur) op pad richting het grote busstation mbesi om richting het noorden van het land te trekken. Op het busstation ervaren we hoe het is om in een scam terecht te komen, en na veel gedoe en onderhandelen betalen we toch nog veel te veel voor onze bustickets naar Lushoto. Na 12 uur reizen komen we aan in een drukke, maar gezellige bergstad. Met de motorbike (1 eu pp) leggen we het laatste stukje van onze reis af richting Lushoto executive lodge, een afgelegen maar modern verblijf waar we het comfort vinden waar we behoefte aan hadden: geen geluidsoverlast, weinig muggen en een warme douche.

Lushoto - een stad in de usambara bergen Vriendelijke mensen, koele temperaturen (20 - 25 graden), een groene omgeving en het leven hier draait om landbouw. De grond is vochtig door het bergwater en daardoor erg vruchtbaar - we genieten van de verse watermeloenen, sinaasappels en avocado's. In de omgeving heb je een mooie waterval, genaamd Kishasa, en een geweldig uitzicht vanaf Irente's viewpoint. We leggen 38 km te voet af in 2 dagen, zien talloze kameleon's in allerlei kleuren en bezoeken een regenwoud. Elk dorpje worden we zo'n 50-100 keer begroet met jambo/Mambo, ook hier blijven we het middelpunt van aandacht en rennen de kinderen maar al te graag naar ons toe of achter ons aan om Engels met ons te spreken. Good morning, horen we om 8 uur sochtends, maar ook om 13 uur in de middag en om 18 uur in de avond. Ja, educatie blijft een ontwikkelingspunt!

Shortcuts

Iets waar we steeds beter in worden - het gebruiken en herkennen van shortcuts! Elke berg of dorp heeft naast de hoofdweg, talloze shortcuts waar de boeren en lokale bevolking gebruik van maken om sneller bij bestemming te komen. Het zijn vaak niet de meest makkelijke weggetjes (veel zand, stenen en heel stijl) maar het brengt je wel op de meest bijzondere plekken!

Eten

Benieuwd wat wij tijdens onze reis eten voor ontbijt? Het is erg variabel! Naast eieren, fruit en havermout, hebben we ook al warme rijst, gebakken aardappels, avocado, pompoensoep, samosa's en gekookte aardappels als ontbijt geserveerd gekregen. Hoofdmaaltijden zijn voornamelijk rijst met curry (en in Malawi met soja), aardappels met kip of maispap met groentes of kip, vleesvervangers kennen ze helaas niet.. Maar het lekkerste gerecht tot nu toe is, enigzins verassend, de overheerlijke Indiase curry die ze hier in de lodge in de avond serveren! (En voor Eline was het toch echt wel de pizza)

Verder.. Morgen trekken we verder naar mkomazi national park voor een safari (hopen we). Terug naar de warmte :-)

Groetjes,

Kaka (Roshan - brother) & Dada (Eline - sister)

(2 andere bijnamen die we hier hebben, naast mzungo-white!)

1. Nizo:
    15 november 2022
    Mmmm dat eten klinkt heerlijk!