Midden en zuid Vietnam: lantaarnfestival, wezelpoepkoffie, surfen... En nog veel meer!!

28 maart 2023 - Koh Kong, Cambodja

Tam Coc (Ninh Binh)

Onze reis door Vietnam vervolgd zich in Tam Coc. Dit dorp en zijn omgeving staat bekend als het Ha Long Bay op land. Het landschap bestaat uit rijstvelden, riviertjes en limestone gebergtes. Het wordt hier dan ook aangeraden om een boottocht op de rivier vanaf het nabijgelegen Trang Ang te maken, om de gebergtes van voor, achter, links, rechts en onder te zien. We huren een scootertje, maar hier moet nog benzine in. Zodra we een benzinestation bordje zien en vragen naar de prijs per liter denken we dus dat we bij een vrij officiële vulplaats zijn aangekomen. "Doet u maar 1 liter aub". Terwijl de jongen die we spraken ons afleid en vragen stelt over waar we heen gaan en welke route we nemen (hij kent nog wel een snellere route), vult zijn collega onze tank met slechts 600 ml (ipv 1 L). Waarschijnlijk werkt deze scam bij 9/10 mensen, maar niet bij ons.. Op het moment dat we er bozig wat van zeggen stopt er net een stelletje om te tanken, dus wordt onze tank snel bijgevuld tot een liter om een discussie te voorkomen.

Aangekomen in Trang Ang stappen we in  een houten roeibootje zonder motor, en worden we door een Vietnameze dame door de rivier geroeid. We varen diverse keren (9, om exact te zijn) onder de limestones door, ofwel smalle en nauwe grotten waar we vaak nog moeten bukken ook om ons hoofd niet te stoten. Na 3 uur stappen we dankbaar het vaste land op, en beseffen we ons hoe ontzettend sterk de dame is die ons heeft rondgeleid. We sluiten onze dag af met een hike naar een uitzichtpunt.

De volgende dag huren we een fiets. We genieten van de omgeving en fietsen door de rijstvelden en het platteland. We zien hier en daar langs de weg hele geiten opgebaard zitten voor de verkoop. En wat een geur daar vanaf komt! De geit wordt van binnen uitgehold en gereigd aan een spies via anus en mond, en dan ongeveer 8 uur geroosterd. Een echte Vietnameze delicatesse.. en wat zoiets kost? Voor een hele geit betaal je €119. Het is ontzettend moeilijk om aan te zien, ze eten hier ook echt alles!

Van Tam Coc naar Hoi An
Savonds nemen we de nachtbus richting Hoi An.. we worden om 18 uur opgehaald. De bus zou om 19 uur vertrekken. Om 20.30 uur is er nog geen bus te zien. Uiteindelijk worden we in een overvolle bus gepropt zonder toilet, en helaas stopt de bus ook niet meer voor een toiletpauze. Als we dus om 7 uur sochtends in de stad Hue aankomen en even stoppen, zodat een aantal passagiers kunnen uitstappen, staat onze blaas op springen en vragen we of we heel even kunnen plassen. "Ja hoor natuurlijk", knikt de bus conducteur, "hier beneden is een toilet". Rosh vraagt nog "hoe lang hebben we?", "10 minuten!", antwoord de busconducteur. En terwijl we bij het toilet staan rijdt de bus voor onze neus weg... Met al onze spullen! Staan we dan, zonder geld, paspoort, telefoons of water, net wakker, helemaal perplex.. De persoon die het allemaal zag gebeuren verzekerde ons dat de bus na 10 minuten weer terug zou komen. Dat zijn blijkbaar de Vietnameze 10 minuten! Na 20 minuten was er nog niets, 30 minuten ook niet, na 45 minuten beginnen we hem echt te knijpen en dan ein-de-lijk komt de bus weer terug na 60 min wachten! Dat was echt heel spannend en vooral heel vervelend, gelukkig is het goed afgelopen!

Next stop: Hoi An
Lantaarnfestival   We hebben geluk, want in Hoi An is er één keer per maand een lantaarnfestival. Wanneer het volle maan is, gaan 's avonds alle lampen in de oude stad uit en wordt de stad volledig verlicht door lantaarns. Voor ongeveer 50 cent kan je zelf ook een papieren lantaarn kopen met kaars, we laten er twee in het water vrij en maken allebei een mooie wens. Het festival zorgt voor een romantische sfeer in de stad en het is echt gaaf om dit een keer mee te maken.

Da Nang (surfen)

Vlakbij Hoi An ligt het strand van Da Nang, de plek van de marble mountains en het surfen. Dat moeten wij natuurlijk uitproberen. Dus rijden we met een scooter die kant op, en na een bezoek aan de marble mountains belanden we met een plankje in het water om wat golven te pakken!

Cham Island

De laatste dag in Hoi An boeken we een dagtrip naar een eiland: Cham Island.
Dit afgezonderde eiland heeft enorm mooie stranden en is zeer geschikt voor snorkelen. Heerlijk om een dagje te vertoeven, ook dat kunnen we weer van ons lijstje afvinken!

Als er één plek was in Vietnam die wij het leukst vonden, was dit waarschijnlijk wel Hoi An. De combinatie van gezelligheid, de oude stad en de zee vlakbij, maakt het een heerlijke plek om een paar dagen te vertoeven.

Nha Trang - Bai dai beach

De stad Nha Trang wordt net wakker als wij om 7 uur ‘s ochtends met de nachtbus aankomen bij het busstation. Bij de meeste hotels kan je pas vanaf 14:00 inchecken, maar gelukkig mochten wij al om 10 uur inchecken en hoefden we maar een paar uurtjes te wachten. Nha Trang ligt aan de zee en heeft een uitgestrekt wit zandstrand en een mooie lange boulevard. Buiten zijn luxe hotels en onbeperkte eetmogelijkheden (zoals de night market), heeft de stad niet veel te bieden. Dus huren we een scooter bij het hotel voor €10 en gaan op zoek naar een plek om te surfen op Bai Dai Beach, een strand op ongeveer een uurtje rijden.

En ja hoor, ook tijdens deze rit krijgen we “panne” met de scooter. Het motorlampje begint te branden en we brengen de scooter naar de dichtstbijzijnde garage. Balen.. koelvloeistoflek, jammer want we waren al halverwege! Een uurtje later + een nieuwe scooter komen we aan op Bai Dai beach!

Bai Dai beach (surfen)

We vonden op het lege strand van Bai Dai een klein houten huisje op een paar palen omringd door meer dan 30 surfplanken! Het gave aan deze “surf shack” is dat het niet alleen een surfverhuur is maar ook daadwerkelijk het huisje waar de surf instructeur woont.

Voor een surfer is dit bijna het beste wat je maar kan wensen: elke dag wakker worden op het strand met een mooie zonsopkomst, op de mooiste golfen surfen en lekker zonnen bij 32 graden! Wat wil je nog meer?

Lien en ik raakte geïntrigeerd door het simpele maar toch in onze ogen perfect leven van deze jonge jongen. Welzijn boven welvaart. Afijn, die middag hebben we 1,5 uur lang heerlijk gesurfd.

Dalat
De bergstad van de wezelpoepkoffie, de wijn, de crazy house en maze bar. We zijn nieuwsgierig naar het crazy house, dus bezoeken deze plek als eerste. Crazy house is een (voormalig) hotel met een zeer bijzondere en speelse architectuur. Je kan hier klimmen, wandelen, genieten van de uitzichten, verdwalen, elkaar kwijtraken.. het voelt net alsof je in de Efteling rondwandelt. Vooral de muur en grond/plafondschilderingen zijn hier heel bijzonder. Zie de foto waarin Eline wordt opgegeten door een haai; gemaakt in het crazy house.

Er schijnt een oud verlaten treinstation in de buurt te zijn dus nemen we een kijkje. Een echte speeltuin voor Roshan die het ene na het andere feitje over de ouderwetse treinen weet te vertellen. De route van en naar deze plek loopt langs een avocado koffietent: we have to try! Helaas niet zo ons ding, koffie met avocado.. weten we dat ook weer!

Wezelpoepkoffie

De volgende dag huren we een scooter en rijden we naar een wezelkoffie farm. Hier wordt de koffie dus echt gemaakt met de poep van de wezels.. Hier volgt het proces! De koffiebessen worden gevoerd aan de wezels. Ze eten dit fruit naast bananen en kip, maar verteren de koffieboon (pit van de bes) zelf niet, deze komt dus in zijn geheel in de ontlasting terecht. De ontlasting verzamelen ze, en de bonen worden eruit gepikt om vervolgens nog 6 maanden te drogen en fermenteren. Een kopje wezelkoffie kost €4.50 (vrij duur voor Vietnam), maar was zeker goed!

Doordat de stad omgeven wordt door bergen, heb je haast wel een scooter nodig om de mooiste plekken te verkennen.
Het voordeel van rijden door de bergen is de mooie uitzichten die je ziet, en in Dalat heb je veel tentjes waar je van dat uitzicht kan genieten met een drankje. Na zo een fijne pauze, rijden we door naar de Datanla waterfalls. In dit park heb je 2 watervallen en 3 alpine Coasters (rodel baan); een soort natuurlijk pretpark! We bezoeken de watervallen te voet en zien mini eekhoorns, dan sluiten we af met the new alpine coaster (3), supervet, google maar!

Maze bar

Savonds gaan we naar de Maze bar. Deze bar heeft superveel verdiepingen gangetjes, trappen, beelden en schilderijen, volledig in het donker. Het is onvermijdelijk om hier te verdwalen en andere bezoekers in het donker de stuipen op het lijf te jagen!

Ookal lag het niet helemaal op de route; de stad Dalat was de moeite waard om te bezoeken!

Ho Chi Minh:
De op één na grootste stad van Vietnam heeft een lange tijd een andere naam gehad: Saigon! Na de onafhankelijkheid van de Fransen, geleid door Ho Chi Minh, kreeg de stad zijn huidige naam.

Glutenvrij

De stad kent meerdere districten en we kwamen er al snel achter hoe immens groot het is. We kiezen ervoor om te verblijven in district 2, de glutenvrije bakker zit hier namelijk! Verder is er niets te doen daar, maar Eline is superhappy nu ze eindelijk weer glutenvrij brood, bagels, taartjes, pizza en pancakes kan eten. Go glutenfreeline go!

Naar de highlights

We bezochten als eerst het postkantoor midden in de stad, welke aan het eind van de 19e eeuw is opgezet. Ondanks dat het postkantoor voelt als een attractie/monument, wordt deze vandaag de dag nog steeds gebruikt!

Het War remnants museum heeft een verpletterende indruk op ons gemaakt en laat in veel detail en feiten zien welke gruwelijkheden er zich tijdens de Vietnam oorlog hebben afgespeeld. Tijdens de oorlog hebben de Vietcong en de Amerikanen vreselijke dingen gedaan in het land, van martelingen en verkrachtingen tot massamoorden. Vooral de foto’s van “Agent Orange” waren vreselijk om te zien. Een missie vanuit het Amerikaanse leger om chemische middelen te gebruiken met als primaire doel om de vegetatie te vernietigen, maar met als bijgevolg de ontwikkeling van ongeneesbare ziektes, kanker en lichamelijke afwijkingen. Ook vandaag de dag zijn er nog heel veel slachtoffers van agent orange.

We besluiten om te lunchen bij de befaamde Café Appartments. Een kleurrijk appartementen complex, echter vind je hier geen enkele woning, alleen maar restaurants en bars!

Tijdens onze tour door het centrum zien we grote bedrijven, hotels en vele skyscrapers, en zijn verrast hoe modern en ver ze in deze stad zijn. Een van de niet te missen pronkstukken is wel de Bitexco toren. Met maar liefst 261 meter hoog en +65 verdiepingen is dit het hoogste gebouw in heel Vietnam. De lift brengt ons naar de 49ste verdieping, het uitzicht en de zonsondergang zijn prachtig om te zien.

Vietnamees eten
De hamvraag: zijn de Vietnameze loempia's nou echt veel lekkerder in Vietnam? Kunnen wij beantwoorden met een volmondig ja!
Maar de Vietnamese keuken heeft nog veel meer lekkers te bieden. Denk aan Pho (rijst noedelsoep), banh mi (stokbroodje met beleg naar keuze), Vietnameze pizza (gemaakt van gegrilde rijstvellen en ei) en de Banh Xeo, dit is echt onze favoriete dish geworden. Wat is dit? Banh Xeo betekend letterlijk sissende pannekoek. Een krokant gebakken hartige pannenkoek gemaakt van rijstmeel en tapiocameel en gevuld met hartige toppings (wij hadden met ei en/of groentes). Deze stop je vervolgens in een rijstvel, je voegt rauwkost en munt toe, en rolt het geheel op. En nee, dan ben je nog niet klaar. Want op tafel staat er dan een heerlijk pepersaus. Dippen maar!

In general wordt hier heel veel varken als eiwitbron gegeten. Het Vietnameze traditionele menu bestaat overwegend uit gerechten met varkensvlees of rundvlees, de twee belangrijkste eiwitbronnen voor dit land lijkt het. Overall is de Vietnameze keuken gevarieerd, overwegend glutenvrij, goed op smaak en rijk aan ei. 👍

Short note..

Zoals je merkt maken we elke dag weer wat mee. Vaak ook meerdere dingen op een dag. Het leven als reiziger is zo anders, maar op een goede manier. Elke dag vullen we zelf in wat we gaan doen, willen doen, willen zien. Wat een leven!

Veel liefs vanuit Cambodja,
Rosheline

1. Sila:
    28 maart 2023
    🥰 😉 😊
  2. Michiel:
    31 maart 2023
    Leuk om te lezen, wel jammer dat er geen foto's zijn haha. Ik wist niet dat Roshan zoveel wist over oude treinen! Ook erg schrikken dat de bus vertrekt :o